Opdrachten

Min. BZK – Kerndepartement Procesbegeleider Informatie Academie in oprichting

Procesbegeleider Informatie Academie in oprichting

Info

Functie

Procesbegeleider Informatie Academie in oprichting

Locatie

Den Haag

Uren per week

32 uren per week

Looptijd

14.04.2024 - 18.08.2024

Opdrachtnummer

157776

Sluitingsdatum

date-icon17.04.2024 clock-icon12:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Opdrachtgever Directie | Afdelingsnaam DGDOO | Programmadirectie Open Overheid
Achtergrondinformatie Het rapport 'Ongekend onrecht' heeft veel losgemaakt. Het Kabinet viel zelfs vanwege de Toeslagenaffaire. De kabinetsreactie op dit rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag (POK) belooft stevige maatregelen op allerlei gebieden. De structurele verbetering van de informatiehuishouding van het Rijk is daar één van. Substantiële investeringen worden gedaan om achterstanden sneller in te lopen, de informatiehuishouding toekomstbestendig te maken en om beter in te spelen op de informatiebehoeftes van de samenleving, het parlement en het kabinet. Eind vorig jaar is er een nieuwe versie van het generieke actieplan informatiehuishouding Rijksoverheid' aan de Tweede Kamer aangeboden. Dit meerjarenplan richt zich op de benodigde structurele verbetering van de informatiehuishouding binnen de gehele Rijksoverheid, als onderdeel van de bredere kabinetsreactie op het POK-rapport. Om de verbeteroperatie verder kracht bij te zetten, is in januari 2022 de Regeringscommissaris Informatiehuishouding, Arre Zuurmond aangesteld. Hij heeft gedurende (tenminste) twee jaar onder andere de taak om de voortgang van de maatregelen binnen Open op Orde te bevorderen, de ministeries daarop aan te spreken en waar nodig met voorstellen te komen om knelpunten op te lossen.
Jouw werkomgeving Je gaat werken bij Bureau Regeringscommissaris Informatiehuishouding. Dat valt om praktische redenen nu nog onder de programmadirectie Open Overheid en zal in 2024 zelfstandig worden gepositioneerd binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Context Onze samenleving is snel en diepgaand aan het veranderen. Nieuwe wetenschappelijke inzichten zorgen ervoor dat we steeds beter weten wat goed is (en wat niet goed is) voor mensen en onze planeet. Ons beeld op welke wijze wij onze informatievoorziening - huishouding en verstrekking organiseren, moet daarin meegroeien. Wij geloven dat de tijd rijp is voor het bundelen van krachten, vormgegeven vanuit wetenschappelijke inzichten en ervaringen, praktijkvoorbeelden en - oplossingen. De in te richten Informatie Academie wordt de plek waar dit mogelijk wordt gemaakt, een leer- en wérkcommunity waar men elkaar ontmoet, zelfkennis groeit en Alfa, Beta en Gamma elkaar ontmoeten. Kortom: De Informatie Academie is een samenwerkingsverband waarmee beoogd wordt om de fragmentatie en eilandstructuur te doorbreken en samenwerking van binnen en buiten de rijksoverheid te bevorderen.
Om bovenstaande implementatie ambitie te bewerkstelligen zijn wij op zoek naar een ervaren procesbegeleider
Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden Je beschikt over kennis van en ruime ervaring met de veranderingsprocessen in het sociale domein; je hebt ruime (meerjarige) ervaring met procesbegeleiding van complexe organisatieontwikkelingsprocessen (veranderingsprojecten) bij rijksonderdelen overheden. Je bent een teamspeler, resultaatgericht, hands-on. Processturing, bedrijfsvoering en Lean zijn je op het lijf geschreven.
Doel De informatieacademie wil meerwaarde genereren door het samenbrengen van mensen, organisaties en initiatieven en 'vraag en aanbod' beter op elkaar af te stemmen Bij de invulling van de innovatie- en onderwijsfunctie wordt nadrukkelijk de samenwerking gezocht met bestaande partners (mede-overheden, dienstverleners, marktpartijen, kennisinstellingen) die bereid zijn om hierin te investeren. In een vorige fase is er een convenant ondertekend door meerdere initiërende partijen die de krachten willen bundelen. Dit heeft zich vertaald in een plan van aanpak waar een eerste implementatie voorhanden is. De rol van de eerste proeve van de informatieacademie is in lijn met de opdracht van de regeringscommissaris. De regeringscommissaris is het gezicht van de verbetering van de informatiehuishouding binnen het Rijk. De regeringscommissaris zal naast het stimuleren en aanspreken van bedrijfsonderdelen binnen de Rijksdienst op de verbetering ook als boegbeeld een rol spelen om politiek en bestuurlijk draagvlak te verwerven voor zaken die de voortgang en aanpak kunnen versterken en speelt bovendien een verbindende rol tussen de actoren die op het terrein van de informatiehuishouding een (wettelijke) taak vervullen.

  • Eisen

  • Kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als procesbegeleider
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring met ICT of informatiehuishouding binnen overheidsinstanties en beschikt daarmee over een uitgebreid netwerk
  • Wensen

  • Mate waarin de kandidaat een teamspeler, omgevingssensitief en weet welke thema's aandacht vereisen
  • Mate waarin de kandidaat structuur aan brengt in het werk, waarbij je planmatig en resultaatgericht werkt
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de expertisegebied van het programma.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Min. BZK – Kerndepartement

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Opdrachtgever Directie | Afdelingsnaam DGDOO | Programmadirectie Open Overheid
Achtergrondinformatie Het rapport 'Ongekend onrecht' heeft veel losgemaakt. Het Kabinet viel zelfs vanwege de Toeslagenaffaire. De kabinetsreactie op dit rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag (POK) belooft stevige maatregelen op allerlei gebieden. De structurele verbetering van de informatiehuishouding van het Rijk is daar één van. Substantiële investeringen worden gedaan om achterstanden sneller in te lopen, de informatiehuishouding toekomstbestendig te maken en om beter in te spelen op de informatiebehoeftes van de samenleving, het parlement en het kabinet. Eind vorig jaar is er een nieuwe versie van het generieke actieplan informatiehuishouding Rijksoverheid' aan de Tweede Kamer aangeboden. Dit meerjarenplan richt zich op de benodigde structurele verbetering van de informatiehuishouding binnen de gehele Rijksoverheid, als onderdeel van de bredere kabinetsreactie op het POK-rapport. Om de verbeteroperatie verder kracht bij te zetten, is in januari 2022 de Regeringscommissaris Informatiehuishouding, Arre Zuurmond aangesteld. Hij heeft gedurende (tenminste) twee jaar onder andere de taak om de voortgang van de maatregelen binnen Open op Orde te bevorderen, de ministeries daarop aan te spreken en waar nodig met voorstellen te komen om knelpunten op te lossen.
Jouw werkomgeving Je gaat werken bij Bureau Regeringscommissaris Informatiehuishouding. Dat valt om praktische redenen nu nog onder de programmadirectie Open Overheid en zal in 2024 zelfstandig worden gepositioneerd binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Context Onze samenleving is snel en diepgaand aan het veranderen. Nieuwe wetenschappelijke inzichten zorgen ervoor dat we steeds beter weten wat goed is (en wat niet goed is) voor mensen en onze planeet. Ons beeld op welke wijze wij onze informatievoorziening - huishouding en verstrekking organiseren, moet daarin meegroeien. Wij geloven dat de tijd rijp is voor het bundelen van krachten, vormgegeven vanuit wetenschappelijke inzichten en ervaringen, praktijkvoorbeelden en - oplossingen. De in te richten Informatie Academie wordt de plek waar dit mogelijk wordt gemaakt, een leer- en wérkcommunity waar men elkaar ontmoet, zelfkennis groeit en Alfa, Beta en Gamma elkaar ontmoeten. Kortom: De Informatie Academie is een samenwerkingsverband waarmee beoogd wordt om de fragmentatie en eilandstructuur te doorbreken en samenwerking van binnen en buiten de rijksoverheid te bevorderen.
Om bovenstaande implementatie ambitie te bewerkstelligen zijn wij op zoek naar een ervaren procesbegeleider
Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden Je beschikt over kennis van en ruime ervaring met de veranderingsprocessen in het sociale domein; je hebt ruime (meerjarige) ervaring met procesbegeleiding van complexe organisatieontwikkelingsprocessen (veranderingsprojecten) bij rijksonderdelen overheden. Je bent een teamspeler, resultaatgericht, hands-on. Processturing, bedrijfsvoering en Lean zijn je op het lijf geschreven.
Doel De informatieacademie wil meerwaarde genereren door het samenbrengen van mensen, organisaties en initiatieven en 'vraag en aanbod' beter op elkaar af te stemmen Bij de invulling van de innovatie- en onderwijsfunctie wordt nadrukkelijk de samenwerking gezocht met bestaande partners (mede-overheden, dienstverleners, marktpartijen, kennisinstellingen) die bereid zijn om hierin te investeren. In een vorige fase is er een convenant ondertekend door meerdere initiërende partijen die de krachten willen bundelen. Dit heeft zich vertaald in een plan van aanpak waar een eerste implementatie voorhanden is. De rol van de eerste proeve van de informatieacademie is in lijn met de opdracht van de regeringscommissaris. De regeringscommissaris is het gezicht van de verbetering van de informatiehuishouding binnen het Rijk. De regeringscommissaris zal naast het stimuleren en aanspreken van bedrijfsonderdelen binnen de Rijksdienst op de verbetering ook als boegbeeld een rol spelen om politiek en bestuurlijk draagvlak te verwerven voor zaken die de voortgang en aanpak kunnen versterken en speelt bovendien een verbindende rol tussen de actoren die op het terrein van de informatiehuishouding een (wettelijke) taak vervullen.

  • Eisen

  • Kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als procesbegeleider
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring met ICT of informatiehuishouding binnen overheidsinstanties en beschikt daarmee over een uitgebreid netwerk
  • Wensen

  • Mate waarin de kandidaat een teamspeler, omgevingssensitief en weet welke thema's aandacht vereisen
  • Mate waarin de kandidaat structuur aan brengt in het werk, waarbij je planmatig en resultaatgericht werkt
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de expertisegebied van het programma.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Michelle Wassmer

Between

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center