Opdrachten

Min. BZK - Rijksvastgoedbedrijf Adviseur CIO Office

Adviseur CIO Office

Info

Functie

Adviseur CIO Office

Locatie

Den Haag

Uren per week

32 uren per week

Looptijd

17.04.2024 - 16.10.2024

Opdrachtnummer

156851

Sluitingsdatum

date-icon02.04.2024 clock-icon13:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De opdrachtgever: het Rijksvastgoedbedrijf Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) maakt integraal deel uit van de Rijksoverheid en valt onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het RVB is verantwoordelijk voor het beheer en de instandhouding van de grootste en meest diverse vastgoedportefeuille van Nederland. De i-functie van het RVB is ondergebracht bij de directie Portefeuillestrategie & Portefeuillemanagement (P&P). P&P verbindt departementen, beleidsmakers, vastgoedhoudende diensten, medeoverheden en maatschappelijke organisaties met het Rijksvastgoedbedrijf op strategisch niveau. De vastgoedportefeuille van het Rijksvastgoedbedrijf is daarbij leidend. De i- functie bestaat uit de afdelingen Informatievoorziening en het CIO-Office en staat onder leiding van de Chief Information Officer (CIO). Informatiehuishouding (IHH) en Project-Portfolio Management (PPM) worden als taken uitgevoerd binnen het CIO-Office. Het CIO-Office ondersteunt de CIO in al zijn taken en verantwoordelijkheden met het gevraagd en ongevraagd geven van advies en zogenaamde CIO- oordelen. Denk hierbij, naast IHH en PPM, ook aan onderwerpen als architectuur, datamanagement en Informatiebeveiliging & Privacy. Zie www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf. De opdracht heeft betrekking op onderstaande 3 onderwerpen:

  • Digitale toegankelijkheid en open standaarden
  • Informatiehuishouding
  • Portfolio management

Digitale toegankelijkheid en open standaarden In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor iedereen. Niet alleen bijvoorbeeld gebouwen en het openbaar vervoer, maar ook overheidswebsites. Daarom is digitale toegankelijkheid en toepassing van open standaarden belangrijk, én verplicht voor alle overheidsinstanties. Ook het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is een overheidsorganisatie die toegankelijk voor iedereen wil en moet zijn. Zo moet de informatie op onze websites voor iedereen, met of zonder beperking, te volgen zijn. Om te voldoen aan de wet- en regelgeving is expertise nodig binnen het RVB. Door de afdeling communicatie wordt hiervoor capaciteit beschikbaar gesteld en aan de kant van IV (Informatievoorziening) wordt een coördinator gezocht die alle benodigde activiteiten binnen IV coördineert zodat wordt voldaan aan de wet- en regelgeving. Deze taken vallen binnen het CIO deelstelsel Informatiehuishouding, en zijn deels een RVB-invulling van het programma BZK Transparant.


Informatiehuishouding Het RVB bevindt zich midden in een transformatie om de informatiehuishouding naar een hoger niveau te tillen. Veel verbeteringen zijn gekoppeld aan het BZK-brede programma BZK- Transparant. Met dit programma werken we onder andere aan de implementatie van de Wet Open Overheid (WOO), verbeterplannen voor informatiehuishouding en (actieve) openbaarmaking. Als adviseur IHH speel je een sleutelrol in deze transitie. Je vertaalt dit programma en andere richtlijnen om toe te passen binnen de RVB organisatie. en wet- en regelgeving (zoals de Archiefwet, WOO en AVG) naar praktische toepassingen binnen de organisatie.


Portfolio management Het Rijksvastgoedbedrijf, met de grootste vastgoedportefeuille van Nederland, staat voor de uitdaging om IT nog beter in te zetten en toekomstbestendig te blijven. Als adviseur PPM zorg je samen met het team PPM dat de portfolio past bij de gekozen strategie. Je adviseert (sr.) mgt over scenario's, je stuurt projecten zodat ze binnen de gekozen scenario's blijven, je rapporteert over portfolio voortgang en bent een spin in het web voor lijnmanagers, projectmanagers, architecten, bia's en alle andere stakeholders rondom de projectportfolio. Dit is de tijd dat we de transitie maken naar een voorspelbaar en leverbetrouwbaar projectenportfolio.


Opdrachtomschrijving De adviseur CIO office wordt voor 50% ingezet op deelstelsel informatiehuishouding (incl. digitale toegankelijkheid en open standaarden) en 50% op deelstelsel PPM. Als Senior Adviseur IHH: Ben je verantwoordelijk voor het informatiebeleid op tactisch/strategisch niveau. Je hebt een sturende, bewakende en ondersteunende rol. Kijk je hoe de organisatie omgaat met haar informatiehuishouding en doet voor

Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal aantoonbaar werk- en denkniveau op HBO niveau
  • Kandidaat heeft minimaal vijf jaar als coördinator en/of projectleider leiding gegeven aan ICT activiteiten cq projecten
  • Kandidaat heeft ervaring met (uitvoerende) werkzaamheden op het gebied van digitale toegankelijkheid Informatiehuishouding en/of Project- Portfolio Management
  • Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring als projectleider of coördinator bij het aanpassen van websites en systemen om te voldoen aan de wettelijke eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid en open standaarden
  • Kandidaat heeft kennis en ervaring met de samenwerking met een brede groep stakeholders binnen een organisatie (w.o. afdeling communicatie en afdelingen binnen het primair proces)
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met coördinatie van ICT-activiteiten binnen de Rijksoverheid
  • Kandidaat beschikt over kennis van ontwikkeling en beheer van websites en applicaties
  • Kandidaat heeft kennis van Informatiehuishouding en het programma BZK Transparant
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Min. BZK - Rijksvastgoedbedrijf

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    De opdrachtgever: het Rijksvastgoedbedrijf Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) maakt integraal deel uit van de Rijksoverheid en valt onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het RVB is verantwoordelijk voor het beheer en de instandhouding van de grootste en meest diverse vastgoedportefeuille van Nederland. De i-functie van het RVB is ondergebracht bij de directie Portefeuillestrategie & Portefeuillemanagement (P&P). P&P verbindt departementen, beleidsmakers, vastgoedhoudende diensten, medeoverheden en maatschappelijke organisaties met het Rijksvastgoedbedrijf op strategisch niveau. De vastgoedportefeuille van het Rijksvastgoedbedrijf is daarbij leidend. De i- functie bestaat uit de afdelingen Informatievoorziening en het CIO-Office en staat onder leiding van de Chief Information Officer (CIO). Informatiehuishouding (IHH) en Project-Portfolio Management (PPM) worden als taken uitgevoerd binnen het CIO-Office. Het CIO-Office ondersteunt de CIO in al zijn taken en verantwoordelijkheden met het gevraagd en ongevraagd geven van advies en zogenaamde CIO- oordelen. Denk hierbij, naast IHH en PPM, ook aan onderwerpen als architectuur, datamanagement en Informatiebeveiliging & Privacy. Zie www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf. De opdracht heeft betrekking op onderstaande 3 onderwerpen:

    • Digitale toegankelijkheid en open standaarden
    • Informatiehuishouding
    • Portfolio management

    Digitale toegankelijkheid en open standaarden In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor iedereen. Niet alleen bijvoorbeeld gebouwen en het openbaar vervoer, maar ook overheidswebsites. Daarom is digitale toegankelijkheid en toepassing van open standaarden belangrijk, én verplicht voor alle overheidsinstanties. Ook het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is een overheidsorganisatie die toegankelijk voor iedereen wil en moet zijn. Zo moet de informatie op onze websites voor iedereen, met of zonder beperking, te volgen zijn. Om te voldoen aan de wet- en regelgeving is expertise nodig binnen het RVB. Door de afdeling communicatie wordt hiervoor capaciteit beschikbaar gesteld en aan de kant van IV (Informatievoorziening) wordt een coördinator gezocht die alle benodigde activiteiten binnen IV coördineert zodat wordt voldaan aan de wet- en regelgeving. Deze taken vallen binnen het CIO deelstelsel Informatiehuishouding, en zijn deels een RVB-invulling van het programma BZK Transparant.


    Informatiehuishouding Het RVB bevindt zich midden in een transformatie om de informatiehuishouding naar een hoger niveau te tillen. Veel verbeteringen zijn gekoppeld aan het BZK-brede programma BZK- Transparant. Met dit programma werken we onder andere aan de implementatie van de Wet Open Overheid (WOO), verbeterplannen voor informatiehuishouding en (actieve) openbaarmaking. Als adviseur IHH speel je een sleutelrol in deze transitie. Je vertaalt dit programma en andere richtlijnen om toe te passen binnen de RVB organisatie. en wet- en regelgeving (zoals de Archiefwet, WOO en AVG) naar praktische toepassingen binnen de organisatie.


    Portfolio management Het Rijksvastgoedbedrijf, met de grootste vastgoedportefeuille van Nederland, staat voor de uitdaging om IT nog beter in te zetten en toekomstbestendig te blijven. Als adviseur PPM zorg je samen met het team PPM dat de portfolio past bij de gekozen strategie. Je adviseert (sr.) mgt over scenario's, je stuurt projecten zodat ze binnen de gekozen scenario's blijven, je rapporteert over portfolio voortgang en bent een spin in het web voor lijnmanagers, projectmanagers, architecten, bia's en alle andere stakeholders rondom de projectportfolio. Dit is de tijd dat we de transitie maken naar een voorspelbaar en leverbetrouwbaar projectenportfolio.


    Opdrachtomschrijving De adviseur CIO office wordt voor 50% ingezet op deelstelsel informatiehuishouding (incl. digitale toegankelijkheid en open standaarden) en 50% op deelstelsel PPM. Als Senior Adviseur IHH: Ben je verantwoordelijk voor het informatiebeleid op tactisch/strategisch niveau. Je hebt een sturende, bewakende en ondersteunende rol. Kijk je hoe de organisatie omgaat met haar informatiehuishouding en doet voor

    Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal aantoonbaar werk- en denkniveau op HBO niveau
  • Kandidaat heeft minimaal vijf jaar als coördinator en/of projectleider leiding gegeven aan ICT activiteiten cq projecten
  • Kandidaat heeft ervaring met (uitvoerende) werkzaamheden op het gebied van digitale toegankelijkheid Informatiehuishouding en/of Project- Portfolio Management
  • Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring als projectleider of coördinator bij het aanpassen van websites en systemen om te voldoen aan de wettelijke eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid en open standaarden
  • Kandidaat heeft kennis en ervaring met de samenwerking met een brede groep stakeholders binnen een organisatie (w.o. afdeling communicatie en afdelingen binnen het primair proces)
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met coördinatie van ICT-activiteiten binnen de Rijksoverheid
  • Kandidaat beschikt over kennis van ontwikkeling en beheer van websites en applicaties
  • Kandidaat heeft kennis van Informatiehuishouding en het programma BZK Transparant
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    De recruiter

    Michelle Wassmer

    Between

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Privacy Preference Center