Opdrachten
Info
Functie
Business Analist a.i. - DZWLocatie
UtrechtUren per week
36 uren per weekLooptijd
25.05.2025 - 25.11.2025Opdrachtnummer
234410Sluitingsdatum
Drie redenen waarom dit jouw opdracht is
Complexe vraagstukken zie je als uitdaging, niet als probleem;
Je maakt verbindingen: je staat tussen de klant, de medewerker en de systemen die ze gebruiken en kan alle partijen adviseren;
Je maakt graag impact. Je wilt werken voor een organisatie die midden in de maatschappij staat;
Jij doet het
Als ervaren Business Analist voer je business- en impactanalyses uit en vertaal je inzichten naar concrete oplossingen in pgb-processen en systemen. Je kent als geen ander hoe goede adviezen en oplossingen van a tot z tot stand komen. Je hebt ervaring met de implementatie van wetswijzigingen bij de overheid. Je werkt je snel in op een reeds lopend onderwerp. Je bent vaardig als gesprekspartner voor externe stakeholders in de pgb-keten. Je werkt op agile wijze samen in een multidisciplinair team, neemt verantwoordelijkheid voor de door jou gegeven adviezen en stemt af met je team en de Product Owner.
We verwachten van jou als ervaren professional dat je:
meerdere jaren ervaring hebt bij de (rijks-) overheid, bij een uitvoeringsorganisatie of rijksdienst in een vergelijkbare functie;
zelfstandig impact op uitvoeringsbeleid, systemen en processen kan analyseren en deze kan vertalen naar requirements;
daarnaast ook aan de slag kan gaan met andere op PGB-gerichte werkzaamheden;
goed in staat bent om jouw kennis en ervaring op het gebied van business analyse over te dragen aan andere (junior) Business Analisten in de teams;
gewend bent om met meerdere interne afdelingen en externe partijen samen te werken;
sterke relaties op kunt bouwen in een uitgebreid politiek netwerk;
de vertaling maakt van processen naar concrete klantwaarde, waarbij je analyses ziet als middel om concrete resultaten neer te zetten en niet als eindproduct;
de samenhang en knelpunten identificeert en samen met het team de verantwoordelijkheid neemt om de inrichting van processen en informatievoorziening passend te laten zijn bij huidige en toekomstige dienstverlening. Daarbij durf je bestaande uitgangspunten ter discussie te stellen en denk je out-of-the-box;
je gedreven bent om met je team samen resultaten te bereiken en neemt hierin een proactieve rol aan;
graag achter je (digitale) bureau vandaan komt. Je bent zichtbaar, haalt de wensen en eisen van klanten, gebruikers en ketenpartners op en stelt jezelf continu de vraag of zaken verbeterd kunnen worden.
Jij bent het
Wij zoeken iemand die de lat hoog legt, voor zichzelf en het team. Je wordt door anderen gekend om je gedrevenheid, sterke analytische en communicatieve kwaliteiten. Je deinst niet terug voor verandering en houdt van een uitdaging. Dit kan je prima doen als lid van een team én als zelfstandig interim professional. Je bent daarin zichtbaar en aanspreekbaar. Een echte inhoudelijk sterke verbinder die de brug vormt tussen het beleid en de praktijk. Verder vinden we het belangrijk dat je:
aantoonbaar relevante werkervaring hebt opgedaan als interimprofessional in de door ons beschreven verantwoordelijkheidsgebieden, bij uitvoeringsorganisaties van de rijksoverheid en/of gemeenten of andere complexe omgevingen;
een agile mindset hebt en ons goed uit kunt leggen wat jij daar onder verstaat; bij voorkeur ervaring hebt met scrum werken;
beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden;
een relevante HBO of WO opleiding succesvol hebt afgerond;
beschikt over een gezonde dosis humor en het teamgevoel net zo belangrijk vindt als wij!
Belangrijke competenties:
Samenwerken
Verandervermogen
Resultaatgericht
Zelfstartend en pro-actief
Klantgerichtheid
Organisatiesensitiviteit
Flexibel
(Probleem) analytisch vermogen
Jouw werkomgeving
Binnen de SVB is Dienstverlening Zorg en Welzijn (DZW) in Utrecht de uitvoerder van het persoonsgebonden budget (pgb) en de uitvoerder van de financiële ondersteuning voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen (V&O). Vanuit de veranderende behoeften van burgers ten aanzien van onze uitvoering (en ook ten aanzien van de uitvoering van onze ketenpartners) kunnen bewegen in een complexe omgeving. Zoals de maatschappelijke context waarin wij onze taken uitvoeren en waarin wij de beweging hebben ingezet om naast uitvoerder van diverse regelingen ook dienstverlener te zijn voor burgers.
DZW is het onderdeel van de SVB dat in opdracht van het Ministerie van VWS het zogenaamde pgb Trekkingsrecht uitvoert. Zij beheert het budget van ongeveer 110.000 mensen met een pgb (budgethouders) en betaalt de gecontracteerde zorgverleners. Voor een deel van de budgethouders wordt de salarisadministratie uitgevoerd. PGB is voor budgethouders het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van facturatie, declaratie en arbeidsrecht en werkt nauw samen met gemeenten, zorgkantoren en belangenorganisaties van budgethouders en zorginstellingen.
Binnen DZW hebben we de afdeling Beheer & Ontwikkeling, die het primaire proces binnen PGB ondersteunt. Deze afdeling bestaat onder andere uit 3 multidisciplinaire business scrumteams (MDT's), 4 IT scrumteams, het Runteam, Information Risk Management, de afdeling Operational Control en Functioneel Beheer. De business MDT's bestaan uit de disciplines beleid, business analyse, procesbeheerder, juridisch, klantcommunicatie en dienstverlening. Je komt te werken in een van de business MDT's.
Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.
Sociale Verzekeringsbank
Drie redenen waarom dit jouw opdracht is
Complexe vraagstukken zie je als uitdaging, niet als probleem;
Je maakt verbindingen: je staat tussen de klant, de medewerker en de systemen die ze gebruiken en kan alle partijen adviseren;
Je maakt graag impact. Je wilt werken voor een organisatie die midden in de maatschappij staat;
Jij doet het
Als ervaren Business Analist voer je business- en impactanalyses uit en vertaal je inzichten naar concrete oplossingen in pgb-processen en systemen. Je kent als geen ander hoe goede adviezen en oplossingen van a tot z tot stand komen. Je hebt ervaring met de implementatie van wetswijzigingen bij de overheid. Je werkt je snel in op een reeds lopend onderwerp. Je bent vaardig als gesprekspartner voor externe stakeholders in de pgb-keten. Je werkt op agile wijze samen in een multidisciplinair team, neemt verantwoordelijkheid voor de door jou gegeven adviezen en stemt af met je team en de Product Owner.
We verwachten van jou als ervaren professional dat je:
meerdere jaren ervaring hebt bij de (rijks-) overheid, bij een uitvoeringsorganisatie of rijksdienst in een vergelijkbare functie;
zelfstandig impact op uitvoeringsbeleid, systemen en processen kan analyseren en deze kan vertalen naar requirements;
daarnaast ook aan de slag kan gaan met andere op PGB-gerichte werkzaamheden;
goed in staat bent om jouw kennis en ervaring op het gebied van business analyse over te dragen aan andere (junior) Business Analisten in de teams;
gewend bent om met meerdere interne afdelingen en externe partijen samen te werken;
sterke relaties op kunt bouwen in een uitgebreid politiek netwerk;
de vertaling maakt van processen naar concrete klantwaarde, waarbij je analyses ziet als middel om concrete resultaten neer te zetten en niet als eindproduct;
de samenhang en knelpunten identificeert en samen met het team de verantwoordelijkheid neemt om de inrichting van processen en informatievoorziening passend te laten zijn bij huidige en toekomstige dienstverlening. Daarbij durf je bestaande uitgangspunten ter discussie te stellen en denk je out-of-the-box;
je gedreven bent om met je team samen resultaten te bereiken en neemt hierin een proactieve rol aan;
graag achter je (digitale) bureau vandaan komt. Je bent zichtbaar, haalt de wensen en eisen van klanten, gebruikers en ketenpartners op en stelt jezelf continu de vraag of zaken verbeterd kunnen worden.
Jij bent het
Wij zoeken iemand die de lat hoog legt, voor zichzelf en het team. Je wordt door anderen gekend om je gedrevenheid, sterke analytische en communicatieve kwaliteiten. Je deinst niet terug voor verandering en houdt van een uitdaging. Dit kan je prima doen als lid van een team én als zelfstandig interim professional. Je bent daarin zichtbaar en aanspreekbaar. Een echte inhoudelijk sterke verbinder die de brug vormt tussen het beleid en de praktijk. Verder vinden we het belangrijk dat je:
aantoonbaar relevante werkervaring hebt opgedaan als interimprofessional in de door ons beschreven verantwoordelijkheidsgebieden, bij uitvoeringsorganisaties van de rijksoverheid en/of gemeenten of andere complexe omgevingen;
een agile mindset hebt en ons goed uit kunt leggen wat jij daar onder verstaat; bij voorkeur ervaring hebt met scrum werken;
beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden;
een relevante HBO of WO opleiding succesvol hebt afgerond;
beschikt over een gezonde dosis humor en het teamgevoel net zo belangrijk vindt als wij!
Belangrijke competenties:
Samenwerken
Verandervermogen
Resultaatgericht
Zelfstartend en pro-actief
Klantgerichtheid
Organisatiesensitiviteit
Flexibel
(Probleem) analytisch vermogen
Jouw werkomgeving
Binnen de SVB is Dienstverlening Zorg en Welzijn (DZW) in Utrecht de uitvoerder van het persoonsgebonden budget (pgb) en de uitvoerder van de financiële ondersteuning voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen (V&O). Vanuit de veranderende behoeften van burgers ten aanzien van onze uitvoering (en ook ten aanzien van de uitvoering van onze ketenpartners) kunnen bewegen in een complexe omgeving. Zoals de maatschappelijke context waarin wij onze taken uitvoeren en waarin wij de beweging hebben ingezet om naast uitvoerder van diverse regelingen ook dienstverlener te zijn voor burgers.
DZW is het onderdeel van de SVB dat in opdracht van het Ministerie van VWS het zogenaamde pgb Trekkingsrecht uitvoert. Zij beheert het budget van ongeveer 110.000 mensen met een pgb (budgethouders) en betaalt de gecontracteerde zorgverleners. Voor een deel van de budgethouders wordt de salarisadministratie uitgevoerd. PGB is voor budgethouders het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van facturatie, declaratie en arbeidsrecht en werkt nauw samen met gemeenten, zorgkantoren en belangenorganisaties van budgethouders en zorginstellingen.
Binnen DZW hebben we de afdeling Beheer & Ontwikkeling, die het primaire proces binnen PGB ondersteunt. Deze afdeling bestaat onder andere uit 3 multidisciplinaire business scrumteams (MDT's), 4 IT scrumteams, het Runteam, Information Risk Management, de afdeling Operational Control en Functioneel Beheer. De business MDT's bestaan uit de disciplines beleid, business analyse, procesbeheerder, juridisch, klantcommunicatie en dienstverlening. Je komt te werken in een van de business MDT's.
Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.
Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.