Opdrachten

Sogeti Nederland B.V. Informatie Analist

Informatie Analist

Info

Functie

Informatie Analist

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

30.06.2025 - 29.06.2026

Opdrachtnummer

235927

Sluitingsdatum

date-icon11.06.2025 clock-icon16:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving

Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het analyseren en specificeren van informatiebehoeften, het ontwerpen van informatiesystemen en het vinden van de beste oplossingen om de doelstellingen binnen het Openbaar Ministerie te ondersteunen. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol bij het realiseren van strategische en operationele doelstellingen met behulp van IT, door het benutten van data en informatiesystemen. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen. Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Behoefteanalyse: identificeren en analyseren van de informatiebehoeften binnen het OM en/of gebruikers
  • Procesanalyse: analyseren en modelleren van (bestaande) processen om knelpunten, inefficiënties en mogelijkheden voor verbetering te identificeren.
  • Ontwerp van informatiesystemen: ontwikkelen van specificaties voor nieuw op te zetten of aangepaste informatiesystemen die aansluiten bij de geïdentificeerde behoeften en processen.
  • Documentatie: opstellen van functionele en technische documentatie, zoals functionele ontwerpen, datamodellen, en gebruikershandleidingen.
  • Kwaliteitsborging: controleren of ontwikkelde systemen voldoen aan de gestelde eisen en in lijn zijn met de doelstellingen binnen het OM.
  • Gegevensanalyse: analyseren van gegevensstructuren en databehoeften om te zorgen voor accurate en effectieve dataverzameling en -rapportage.
  • Probleemoplossing: identificeren en oplossen van problemen die zich voordoen tijdens de levenscyclus van informatieprojecten.
  • Communicatie: fungeren als schakel tussen gebruikers, IT-specialisten, projectmanagers, met als doel misverstanden en kloven in kennis te overbruggen.
  • Advies: adviseren van het management en gebruikers over de potentie en beperkingen van informatiesystemen.
  • Innovatie: bijblijven met de laatste trends en ontwikkelingen in IT.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren. Het project Vernieuwing wetboek modernisering strafvordering analyseert en interpreteert de aanstaande wetswijzigingen en vertaald deze naar de implicaties voor het om in termen van procesaanpassingen en systeemeisen en wensen.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een HBO-diploma (in Informatica, Information Management, Technische bedrijfskunde of gerelateerd)
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met data-analyse en modelleringsmethoden zoals UML (Unified Modeling Language) of BPMN (Business Process Model and Notation)
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring als Informatie Analist binnen complexe grote programma's
  • De kandidaat heeft ervaring als developer binnen een low code platform
  • De kandidaat is drie dagen per week beschikbaar in Utrecht
  • Deze opdracht is niet geschikt voor een ZZP-er

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen de Rijksoverheid.
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring als Informatie Analist binnen complexe programma's.
  • De kandidaat heeft ervaring als developer binnen het low code platform Be Informed.
  • De kandidaat is gecertificeerd op het gebied van Agile/Scrum.

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Sogeti Nederland B.V.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving

Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het analyseren en specificeren van informatiebehoeften, het ontwerpen van informatiesystemen en het vinden van de beste oplossingen om de doelstellingen binnen het Openbaar Ministerie te ondersteunen. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol bij het realiseren van strategische en operationele doelstellingen met behulp van IT, door het benutten van data en informatiesystemen. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen. Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Behoefteanalyse: identificeren en analyseren van de informatiebehoeften binnen het OM en/of gebruikers
  • Procesanalyse: analyseren en modelleren van (bestaande) processen om knelpunten, inefficiënties en mogelijkheden voor verbetering te identificeren.
  • Ontwerp van informatiesystemen: ontwikkelen van specificaties voor nieuw op te zetten of aangepaste informatiesystemen die aansluiten bij de geïdentificeerde behoeften en processen.
  • Documentatie: opstellen van functionele en technische documentatie, zoals functionele ontwerpen, datamodellen, en gebruikershandleidingen.
  • Kwaliteitsborging: controleren of ontwikkelde systemen voldoen aan de gestelde eisen en in lijn zijn met de doelstellingen binnen het OM.
  • Gegevensanalyse: analyseren van gegevensstructuren en databehoeften om te zorgen voor accurate en effectieve dataverzameling en -rapportage.
  • Probleemoplossing: identificeren en oplossen van problemen die zich voordoen tijdens de levenscyclus van informatieprojecten.
  • Communicatie: fungeren als schakel tussen gebruikers, IT-specialisten, projectmanagers, met als doel misverstanden en kloven in kennis te overbruggen.
  • Advies: adviseren van het management en gebruikers over de potentie en beperkingen van informatiesystemen.
  • Innovatie: bijblijven met de laatste trends en ontwikkelingen in IT.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren. Het project Vernieuwing wetboek modernisering strafvordering analyseert en interpreteert de aanstaande wetswijzigingen en vertaald deze naar de implicaties voor het om in termen van procesaanpassingen en systeemeisen en wensen.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een HBO-diploma (in Informatica, Information Management, Technische bedrijfskunde of gerelateerd)
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met data-analyse en modelleringsmethoden zoals UML (Unified Modeling Language) of BPMN (Business Process Model and Notation)
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring als Informatie Analist binnen complexe grote programma's
  • De kandidaat heeft ervaring als developer binnen een low code platform
  • De kandidaat is drie dagen per week beschikbaar in Utrecht
  • Deze opdracht is niet geschikt voor een ZZP-er

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen de Rijksoverheid.
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring als Informatie Analist binnen complexe programma's.
  • De kandidaat heeft ervaring als developer binnen het low code platform Be Informed.
  • De kandidaat is gecertificeerd op het gebied van Agile/Scrum.

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


De recruiter

Daphne Blankert

YellowFriday

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.