Opdrachten

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat - LNV (BT) Functioneel consultant SharePoint Online

Functioneel consultant SharePoint Online

Info

Functie

Functioneel consultant SharePoint Online

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

18.01.2024 - 18.07.2024

Opdrachtnummer

151252

Sluitingsdatum

date-icon11.01.2024 clock-icon21:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Als functioneel SharePoint Online consultant ben je onderdeel van het portfolio Doorontwikkeling van de moderne digitale werkplek, op basis van producten uit Microsoft 365. Je werkt daarbij vooral aan de klantzijde (business) rondom de verdere ontwikkeling van het platform SharePoint Online. Daarbij hebben we op dit moment de volgende deliverables voor ogen. Het op een verantwoorde wijze organisatorisch inbedden van MS SharePoint Online als generieke voorziening in samenwerking met de departementen en diensten met als deliverables:

  • Het afmaken van wat is begonnen met digitaal samenwerken m.b.v. Microsoft 365.
  • Onderzoeken en het opstellen van een advies over de inzet van SharePoint op basis van klantwens en evt. vervanging van netwerkschijven (fileshares), of DMS.

Onderdelen van de verschillende deliverables zijn:

  • Opzet van een (generiek) governance- en (functioneel) beheermodel voor SharePoint en het bespreken en afstemmen hiervan met alle stakeholders.
  • Uitwerken en opleveren van adviesrapporten, memo's en strategiedocumentatie.
  • Opzet van een strategie en planning voor SharePoint.
  • Uitwerken van zgn. user stories en acceptatiecriteria voor verdere implementatie.

Verder ben je doorlopend bezig met afstemming tussen projectleider(s), architect en business consultants. Daarnaast ben je bezig met aanvullende of corrigerende voorstellen en in overleg: het aanpassen en verder concreet maken van bovenstaande opdracht aan de hand van de meegebrachte expertise en ervaring. Met deze deliverables moet EZK-LNV voorbereid zijn op de komst van digitaal samenwerken, in staat zijn om de vele te verwachten vragen vanuit de technische kant van het project adequaat, eenduidig en snel en zonder aanvullende discussies te beantwoorden. en de omgeving functioneel en zonder wildgroei te kunnen beheren.

Achtergrond opdracht
De ministeries van EZk en LNV en onderliggende dienstonderdelen (o.a. RVO, NVWA, RDI, SODM, etc.) maken allen gebruik van een generieke werkplekvoorziening die geleverd wordt door de eigen Dienst ICT Uitvoering (DICTU). De generieke regie op deze werkplekvoorziening is in handen van de Directie Bedrijfsvoering van het kerndepartement EZK. Deze werkplekvoorziening is in 2019 volledig vernieuwd. Inmiddels maken hier ca. 17.000 medewerkers, verdeeld over het hele land en soms zelfs daarbuiten, dagelijks gebruik van. Met de implementatie van MS Teams in 2022 heeft EZK/LNV de afslag naar de cloud genomen. Zowel techniek als klant zien graag een verdere doorontwikkeling van een duurzame en dus toekomstbestendige generieke werkplekvoorziening. Als stip op de horizon is een volledige moderne M365 werkplek geschetst. Uitdagingen daarbij zijn informatiebeveiliging, informatiehuishouding en de legacy omgeving. Hiervoor is een projectenportfolio gedefinieerd met daarin diverse (deels nog ongedefinieerde) projecten. De portfolio manager rapporteert naar de stuurgroep waarin alle onderdelen zijn vertegenwoordigd. Op dit moment zijn:

  • de projecten voor de verdere doorontwikkeling van de generieke werkplekvoorziening
  • de projecten voor de implementatie van MS Teams
  • de projecten voor de informatiebeveiliging
  • de projecten voor de informatiehuishouding
  • de projecten voor de legacy omgeving

Eisen
Een doorleenconstructie is niet toegestaan 

  • Ervaring bij (rijks)overheidsorganisaties
  • Kennis van en ervaring met opzetten governance framework en functionele implementatie van SharePoint
  • Kennis van en ervaring met informatiehuishouding bij de overheid. Je legt verbanden tussen functioneel ontwerp, technische mogelijkheden en klantwensen (stakeholder management)
  • Ruime en recente ervaring met de organisatorische implementatie van Microsoft 365 in grote organisaties met nadruk op 3 jaar SharePoint
  • Ruime ervaring met stakeholder management in complexe organisaties 1 jaar
  • Ervaring met de vertaling tussen techniek en functionele wensen eindgebruiker 1 jaar
  • Ervaring met het schrijven van adviezen met nadruk op SharePoint Online 1 jaar

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Communicatie
  • Organisatie
  • Analyse
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Ministerie van Economische Zaken en Klimaat - LNV (BT)

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Als functioneel SharePoint Online consultant ben je onderdeel van het portfolio Doorontwikkeling van de moderne digitale werkplek, op basis van producten uit Microsoft 365. Je werkt daarbij vooral aan de klantzijde (business) rondom de verdere ontwikkeling van het platform SharePoint Online. Daarbij hebben we op dit moment de volgende deliverables voor ogen. Het op een verantwoorde wijze organisatorisch inbedden van MS SharePoint Online als generieke voorziening in samenwerking met de departementen en diensten met als deliverables:

    • Het afmaken van wat is begonnen met digitaal samenwerken m.b.v. Microsoft 365.
    • Onderzoeken en het opstellen van een advies over de inzet van SharePoint op basis van klantwens en evt. vervanging van netwerkschijven (fileshares), of DMS.

    Onderdelen van de verschillende deliverables zijn:

    • Opzet van een (generiek) governance- en (functioneel) beheermodel voor SharePoint en het bespreken en afstemmen hiervan met alle stakeholders.
    • Uitwerken en opleveren van adviesrapporten, memo's en strategiedocumentatie.
    • Opzet van een strategie en planning voor SharePoint.
    • Uitwerken van zgn. user stories en acceptatiecriteria voor verdere implementatie.

    Verder ben je doorlopend bezig met afstemming tussen projectleider(s), architect en business consultants. Daarnaast ben je bezig met aanvullende of corrigerende voorstellen en in overleg: het aanpassen en verder concreet maken van bovenstaande opdracht aan de hand van de meegebrachte expertise en ervaring. Met deze deliverables moet EZK-LNV voorbereid zijn op de komst van digitaal samenwerken, in staat zijn om de vele te verwachten vragen vanuit de technische kant van het project adequaat, eenduidig en snel en zonder aanvullende discussies te beantwoorden. en de omgeving functioneel en zonder wildgroei te kunnen beheren.

    Achtergrond opdracht
    De ministeries van EZk en LNV en onderliggende dienstonderdelen (o.a. RVO, NVWA, RDI, SODM, etc.) maken allen gebruik van een generieke werkplekvoorziening die geleverd wordt door de eigen Dienst ICT Uitvoering (DICTU). De generieke regie op deze werkplekvoorziening is in handen van de Directie Bedrijfsvoering van het kerndepartement EZK. Deze werkplekvoorziening is in 2019 volledig vernieuwd. Inmiddels maken hier ca. 17.000 medewerkers, verdeeld over het hele land en soms zelfs daarbuiten, dagelijks gebruik van. Met de implementatie van MS Teams in 2022 heeft EZK/LNV de afslag naar de cloud genomen. Zowel techniek als klant zien graag een verdere doorontwikkeling van een duurzame en dus toekomstbestendige generieke werkplekvoorziening. Als stip op de horizon is een volledige moderne M365 werkplek geschetst. Uitdagingen daarbij zijn informatiebeveiliging, informatiehuishouding en de legacy omgeving. Hiervoor is een projectenportfolio gedefinieerd met daarin diverse (deels nog ongedefinieerde) projecten. De portfolio manager rapporteert naar de stuurgroep waarin alle onderdelen zijn vertegenwoordigd. Op dit moment zijn:

    • de projecten voor de verdere doorontwikkeling van de generieke werkplekvoorziening
    • de projecten voor de implementatie van MS Teams
    • de projecten voor de informatiebeveiliging
    • de projecten voor de informatiehuishouding
    • de projecten voor de legacy omgeving

    Eisen
    Een doorleenconstructie is niet toegestaan 

    • Ervaring bij (rijks)overheidsorganisaties
    • Kennis van en ervaring met opzetten governance framework en functionele implementatie van SharePoint
    • Kennis van en ervaring met informatiehuishouding bij de overheid. Je legt verbanden tussen functioneel ontwerp, technische mogelijkheden en klantwensen (stakeholder management)
    • Ruime en recente ervaring met de organisatorische implementatie van Microsoft 365 in grote organisaties met nadruk op 3 jaar SharePoint
    • Ruime ervaring met stakeholder management in complexe organisaties 1 jaar
    • Ervaring met de vertaling tussen techniek en functionele wensen eindgebruiker 1 jaar
    • Ervaring met het schrijven van adviezen met nadruk op SharePoint Online 1 jaar

    Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Communicatie
  • Organisatie
  • Analyse
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    De recruiter

    Michelle Wassmer

    Between

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Privacy Preference Center