Opdrachten

Logius Senior functioneel beheerder

Senior functioneel beheerder

Info

Functie

Senior functioneel beheerder

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

13.04.2025 - 30.12.2025

Opdrachtnummer

231707

Sluitingsdatum

date-icon03.04.2025 clock-icon13:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De werkzaamheden omvatten het functioneel beheer van LVBB (applicaties en services), meehelpen met de inrichting en zorgen dat verstoringen in LVBB snel worden verholpen. Je zorgt ervoor, op basis van je eigen bevindingen en tweedelijns-calls, dat verstoringen snel worden verholpen. Verder ondersteun je plansoftwareleveranciers met het aansluiten en het certificeren op de LVBB. Met jouw technische kennis, analytisch vermogen en oplossingsgerichte instellen maak je steeds de keuze om complexe problemen te analyseren en op te lossen, of uit te zetten bij de ontwikkelteams.

Gebruiksbeheer:

  • Verlenen van ondersteuning bij het gebruik van informatiesystemen LVBB.
  • Afhandelen van incidenten in LVBB:
  • Is verantwoordelijk voor het oplossen en rapporteren van incidenten en klachten (2e lijns helpdesk) al of niet met ondersteuning door het ontwikkelteam, collega functioneel applicatiebeheerders en/of applicatiebeheer.
  • Volgt de voortgang van uitstaande incidenten en koppelt de status terug aan de 1e lijns helpdesk.
  • Opzetten en toewijzen van rapporten, menu's en gebruikersrechten (autorisatiebeheer);
  • Contact onderhouden met een diversiteit van leveranciers en specialisten enerzijds en eindgebruikers anderzijds;
  • Verwerken van adhoc informatie verzoeken m.b.t. management- en stuurinformatie.

Wijzigingenbeheer:

  • Onderkennen van informatiebehoeften en deze vertalen naar functionaliteiten gericht op het optimaal benutten van applicaties;
  • Beheren en administreren van wijzigingsverzoeken voortkomend uit wensen van de gebruikersorganisatie of wetswijzigingen.
  • Vaststellen impact van wijzigingsverzoeken voor de bedrijfsprocessen, de systemen en de administratieve organisatie.
  • Prioriteren wijzigingsverzoeken;

Functionaliteitenbeheer:

  • Opstellen functionele specificaties (requirements) van LVBB;
  • (Laten) opstellen acceptatietestplan en uitvoeren en begeleiden acceptatietest.
  • Opstellen gebruikershandleidingen en procesbeschrijvingen;
  • (Laten) opstellen implementatieplan voor het invoeren van gewijzigde (onderdelen van) informatievoorzieningen.
  • Vrijgeven van gewijzigde (onderdelen van) informatievoorzieningen, zoals applicaties, gebruikershandleiding en procesbeschrijvingen.
  • Deelnemen aan project- en werkgroepen:

Incidentmanagement:

  • Identificeren, diagnosticeren en registreren van de hoofdoorzaken van incidenten, om herhaling van deze verstoringen te voorkomen;
  • Identificeren (potentiële) problemen en deze kenbaar maken bij het management.
  • Het van hieruit onderkennen van informatiebehoeften en deze vertalen naar functionaliteiten gericht op het optimaal benutten van applicaties.

De bovenstaande lijst is niet limitatief of statisch. Op basis van nieuwe wensen van Opdrachtgever of gebruikers of wijzigingen in aanpalende systemen of veranderingen in het opdrachtportfolio van KOOP kan het voorkomen dat er wijzigingen plaatsvinden op bovenstaande lijst en de bijbehorende prioriteiten.

Achtergrond opdracht

In Januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Het fundament onder de Omgevingswet is de LVBB, waarvoor KOOP in Den Haag een groot aandeel heeft in de ontwikkeling en beheer van het platform. Kom jij als senior Functioneel Beheerder zorgen voor een optimale beschikbaarheid van de LVBB? En zo bijdragen aan het succes van de Omgevingswet?

Het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (kortweg KOOP, onderdeel van het ministerie van BZK) is de drijvende kracht achter de grootste portalen met overheidsinformatie op internet zoals overheid.nl, wetten.nl, officiëlebekendmakingen.nl en PLOOI. We zijn dé digitale uitgever van de overheid die innovatieve oplossingen bedenkt en ontwikkelt. Dagelijks verzorgen we honderden tot duizenden publicaties voor- en met overheidsorganisaties.

KOOP werkt ook aan de Landelijke Voorziening voor Bekendmaken en Beschikbaar stellen (LVBB) van wet- en regelgeving. Deze landelijke voorziening is sinds de inwerking treding van de Omgevingswet operationeel. De LVBB is een landelijk centraal backoffice verwerkingssysteem dat verantwoordelijk is voor het valideren, bekendmaken en consolideren van alle besluiten die onder de Omgevingswet vallen. Sinds 2018 is een deel van de LVBB in productie en voor het ontsluiten van omgevingsdocumenten is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in leven geroepen.

Ter ondersteuning van de livegang, het huidige oefenjaar en het dagelijks beheer zoeken we twee senior functioneel applicatiebeheerders, die verantwoordelijk is voor het (productierijp inrichten van) functioneel beheer van de componenten van de LVBB die in productie worden genomen. Deze componenten bevinden zich in een complex systeemlandschap met meerdere services (o.a. SOAP en REST), waarbij er diverse ketens zijn met andere zowel interne als externe partijen. De functie heeft vooral een technische oriëntatie, je zult in de praktijk zeer beperkt interactie hebben met gebruikers.

Eisen

  • Uitsluitend Nederlandstalige cv’s indienen met een max van 5 pagina’s.
  • Kandidaat heeft kennis van complexere systeemlandschappen / services (bijv. SOAP, REST etc.) van systeemontwikkeling in het algemeen
  • Kandidaat heeft werkervaring opgedaan in een informatie en technologisch georiënteerde organisatie(s) met een complexe maatwerk software backoffice omgeving
  • Kandidaat heeft werkervaring in in- en externe systeemketens (ketenpartijen) die de eigen organisatie overstijgen
  • Kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau, met een achtergrond op het gebied van ICT (zoals informatiekunde of (bedrijfskundige) informatica)
  • Kandidaat beschikt over een eigen (ontwikkel-)laptop met toegangswoord, versleutelde harde schijf (encryptie), up-to-date antivirussoftware t.b.v. de uit te voeren werkzaamheden
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring als functioneel beheerder (5 jaar)
  • Kandidaat heeft werkervaring binnen Scrum SAFe projecten/omgevingen (1 jaar)
  • Kandidaat heeft kennis van en recente werkervaring met het analyseren en wijzigen van document georiënteerde XML structuren (2 jaar)

Wensen

  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met tweede en derdelijns functionele ondersteuning op basis van BiSl.
  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van/ervaring met Geo/GIS technologie.
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft als troobleshooter in een projectmatige werkomgeving. Bij voorkeur in een maatwerksoftware omgeving met ketens met zowel interne als externe partijen.
  • Mate waarin de kandidaat praktische ervaring heeft met complexere systeemlandschappen, services (SOAP, REST, etc.) zowel vanuit de rol van aanbieder als afnemer van een service, en met systeemontwikkeling in het algemeen.

Competenties

  • Uitstekend analytisch vermogen.
  • Goede communicatieve en sociale vaardigheden (Nederlandse taal).
  • Doorzettingsvermogen / stressbestendig / proactief / zelfstandig.

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Logius

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De werkzaamheden omvatten het functioneel beheer van LVBB (applicaties en services), meehelpen met de inrichting en zorgen dat verstoringen in LVBB snel worden verholpen. Je zorgt ervoor, op basis van je eigen bevindingen en tweedelijns-calls, dat verstoringen snel worden verholpen. Verder ondersteun je plansoftwareleveranciers met het aansluiten en het certificeren op de LVBB. Met jouw technische kennis, analytisch vermogen en oplossingsgerichte instellen maak je steeds de keuze om complexe problemen te analyseren en op te lossen, of uit te zetten bij de ontwikkelteams.

Gebruiksbeheer:

  • Verlenen van ondersteuning bij het gebruik van informatiesystemen LVBB.
  • Afhandelen van incidenten in LVBB:
  • Is verantwoordelijk voor het oplossen en rapporteren van incidenten en klachten (2e lijns helpdesk) al of niet met ondersteuning door het ontwikkelteam, collega functioneel applicatiebeheerders en/of applicatiebeheer.
  • Volgt de voortgang van uitstaande incidenten en koppelt de status terug aan de 1e lijns helpdesk.
  • Opzetten en toewijzen van rapporten, menu's en gebruikersrechten (autorisatiebeheer);
  • Contact onderhouden met een diversiteit van leveranciers en specialisten enerzijds en eindgebruikers anderzijds;
  • Verwerken van adhoc informatie verzoeken m.b.t. management- en stuurinformatie.

Wijzigingenbeheer:

  • Onderkennen van informatiebehoeften en deze vertalen naar functionaliteiten gericht op het optimaal benutten van applicaties;
  • Beheren en administreren van wijzigingsverzoeken voortkomend uit wensen van de gebruikersorganisatie of wetswijzigingen.
  • Vaststellen impact van wijzigingsverzoeken voor de bedrijfsprocessen, de systemen en de administratieve organisatie.
  • Prioriteren wijzigingsverzoeken;

Functionaliteitenbeheer:

  • Opstellen functionele specificaties (requirements) van LVBB;
  • (Laten) opstellen acceptatietestplan en uitvoeren en begeleiden acceptatietest.
  • Opstellen gebruikershandleidingen en procesbeschrijvingen;
  • (Laten) opstellen implementatieplan voor het invoeren van gewijzigde (onderdelen van) informatievoorzieningen.
  • Vrijgeven van gewijzigde (onderdelen van) informatievoorzieningen, zoals applicaties, gebruikershandleiding en procesbeschrijvingen.
  • Deelnemen aan project- en werkgroepen:

Incidentmanagement:

  • Identificeren, diagnosticeren en registreren van de hoofdoorzaken van incidenten, om herhaling van deze verstoringen te voorkomen;
  • Identificeren (potentiële) problemen en deze kenbaar maken bij het management.
  • Het van hieruit onderkennen van informatiebehoeften en deze vertalen naar functionaliteiten gericht op het optimaal benutten van applicaties.

De bovenstaande lijst is niet limitatief of statisch. Op basis van nieuwe wensen van Opdrachtgever of gebruikers of wijzigingen in aanpalende systemen of veranderingen in het opdrachtportfolio van KOOP kan het voorkomen dat er wijzigingen plaatsvinden op bovenstaande lijst en de bijbehorende prioriteiten.

Achtergrond opdracht

In Januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Het fundament onder de Omgevingswet is de LVBB, waarvoor KOOP in Den Haag een groot aandeel heeft in de ontwikkeling en beheer van het platform. Kom jij als senior Functioneel Beheerder zorgen voor een optimale beschikbaarheid van de LVBB? En zo bijdragen aan het succes van de Omgevingswet?

Het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (kortweg KOOP, onderdeel van het ministerie van BZK) is de drijvende kracht achter de grootste portalen met overheidsinformatie op internet zoals overheid.nl, wetten.nl, officiëlebekendmakingen.nl en PLOOI. We zijn dé digitale uitgever van de overheid die innovatieve oplossingen bedenkt en ontwikkelt. Dagelijks verzorgen we honderden tot duizenden publicaties voor- en met overheidsorganisaties.

KOOP werkt ook aan de Landelijke Voorziening voor Bekendmaken en Beschikbaar stellen (LVBB) van wet- en regelgeving. Deze landelijke voorziening is sinds de inwerking treding van de Omgevingswet operationeel. De LVBB is een landelijk centraal backoffice verwerkingssysteem dat verantwoordelijk is voor het valideren, bekendmaken en consolideren van alle besluiten die onder de Omgevingswet vallen. Sinds 2018 is een deel van de LVBB in productie en voor het ontsluiten van omgevingsdocumenten is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in leven geroepen.

Ter ondersteuning van de livegang, het huidige oefenjaar en het dagelijks beheer zoeken we twee senior functioneel applicatiebeheerders, die verantwoordelijk is voor het (productierijp inrichten van) functioneel beheer van de componenten van de LVBB die in productie worden genomen. Deze componenten bevinden zich in een complex systeemlandschap met meerdere services (o.a. SOAP en REST), waarbij er diverse ketens zijn met andere zowel interne als externe partijen. De functie heeft vooral een technische oriëntatie, je zult in de praktijk zeer beperkt interactie hebben met gebruikers.

Eisen

  • Uitsluitend Nederlandstalige cv’s indienen met een max van 5 pagina’s.
  • Kandidaat heeft kennis van complexere systeemlandschappen / services (bijv. SOAP, REST etc.) van systeemontwikkeling in het algemeen
  • Kandidaat heeft werkervaring opgedaan in een informatie en technologisch georiënteerde organisatie(s) met een complexe maatwerk software backoffice omgeving
  • Kandidaat heeft werkervaring in in- en externe systeemketens (ketenpartijen) die de eigen organisatie overstijgen
  • Kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau, met een achtergrond op het gebied van ICT (zoals informatiekunde of (bedrijfskundige) informatica)
  • Kandidaat beschikt over een eigen (ontwikkel-)laptop met toegangswoord, versleutelde harde schijf (encryptie), up-to-date antivirussoftware t.b.v. de uit te voeren werkzaamheden
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring als functioneel beheerder (5 jaar)
  • Kandidaat heeft werkervaring binnen Scrum SAFe projecten/omgevingen (1 jaar)
  • Kandidaat heeft kennis van en recente werkervaring met het analyseren en wijzigen van document georiënteerde XML structuren (2 jaar)

Wensen

  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met tweede en derdelijns functionele ondersteuning op basis van BiSl.
  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van/ervaring met Geo/GIS technologie.
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft als troobleshooter in een projectmatige werkomgeving. Bij voorkeur in een maatwerksoftware omgeving met ketens met zowel interne als externe partijen.
  • Mate waarin de kandidaat praktische ervaring heeft met complexere systeemlandschappen, services (SOAP, REST, etc.) zowel vanuit de rol van aanbieder als afnemer van een service, en met systeemontwikkeling in het algemeen.

Competenties

  • Uitstekend analytisch vermogen.
  • Goede communicatieve en sociale vaardigheden (Nederlandse taal).
  • Doorzettingsvermogen / stressbestendig / proactief / zelfstandig.

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

De recruiter

Ruby Wertheym

Between

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center