Opdrachten

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) (IT) Projectleider IAM beheer

Projectleider IAM beheer

Info

Functie

Projectleider IAM beheer

Locatie

Den Haag

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

04.10.2023 - 03.10.2024

Opdrachtnummer

144957

Sluitingsdatum

date-icon30.09.2023 clock-icon16:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Rolbeschrijving
De Projectleider IAM-beheer die het project IAM zoekt heeft ruime ervaring met de beheerprocessen rond IAM inclusief de vertaalslag van bedrijfsvoering/ primair proces naar IT en andersom. Hij/zij is in staat om planmatig in nauwe interactie met alle betrokkenen de gestelde doelen te realiseren en het management te adviseren inzake de noodzakelijke stappen om releases beheersbaar op te leveren en in productie te nemen. Inhoudelijke kennis van IAM en ervaring met IAM-beheer is daarom een vereiste. De projectleider IAM-Beheer stuurt het IAM-Beheerteam binnen het project IAM aan. De projectleider is verbindend en goed in staat om de impact te bepalen en het belang van een goed beheerbare IAM-release op de verschillende niveaus in de organisatie af te stemmen.

Werkzaamheden:

  • Aansturing IAM-beheer
  • Opstellen van de beheeracceptatiecriteria
  • Accepteren van een release indien de beheeracceptatietest geslaagd is
  • Inrichtingsvraagstukken (voor de releases) toetsen op beheerbaarheid.
  • De belangen van IAM-beheer behartigen bij alle afdelingen en dienstverleners die vanuit beheers optiek een relatie hebben met beheer IAM.
  • Eerste beheer escalatiepunt bij de uitrol

De inzet is 24 u /w tot naar verwachting tot medio 2025


Kennis en ervaring:

  • HBO/WO denkniveau
  • Met inhoudelijke afstemming met bestuurders
  • Met weerstand in de organisatie
  • Met het inrichten van beheer voor IAM
  • Met IAM implementatie trajecten
  • Met beheerprocessen IAM
  • Met Identity Management processen (kennis van P-Direkt en SIMS is een pré)
  • Met Access Management processen
  • Met autorisatie processen
  • Kennis met het vertalen van werkprocessen naar autorisaties
  • Kennis van AD, TopDesk, applicaties inrichting, schijven en facilitaire processen
  • Kennis van JenV en de IND is een pré


Houding en gedrag:

  • Overtuigend
  • Organisatie- en bestuurlijks sensitiviteit
  • Empathisch
  • Stressbestendig
  • Kan goed omgaan met veranderende werkelijkheden


Achtergrond opdracht
Vanwege technologische ontwikkelingen en wet- en regelgeving dient de IND continu zorgvuldig en doeltreffend gebruik te maken van data en middelen. Door de belangrijke maatschappelijke taak die de IND heeft staat zij ook voortdurend in de schijnwerpers. Beslissingen kunnen leiden tot politieke en maatschappelijke discussies, versterkt door de aandacht van de media. Het programma Toegang levert een belangrijke bijdrage aan veilig en doeltreffend gebruik van data (informatie) en middelen bij de IND door een duurzame, klantvriendelijke en transparante inrichting van de toegang tot faciliteiten, systemen en (persoons)gegevens te realiseren.

De komende tijd staat in het teken van de volgende doelen:

  • Gecontroleerde toegang tot het primaire processysteem INDIGO en (persoons)gegevens van de IND voor medewerkers en voldoet daarmee aan de AVG;
  • Mitigeren van de risico´s vanuit diverse rapportages en uitvoering AVG maatregelen;
  • Toegang tot INDIGO op basis van autorisatieprofielen;
  • Geautomatiseerde verwerking van identiteits- en toegangsgegevens en handelingen;
  • IND-ers zijn geïnformeerd omtrent het toepassen van het beleid omtrent toegang en hun verantwoordelijkheden daarin.

Het programma Toegang bestond uit de projecten Identity Access Management (IAM), Security Event Incident Managementsysteem (SIEM) en Validatie, Autorisatie en Registratie tekenbevoegdheid (VAR). De projecten SIEM en VAR zijn intussen afgerond. Het implementeren van de (technische) projectresultaten zal de nodige impact hebben op de werkzaamheden van alle medewerkers binnen de IND en valt onder de verantwoordelijkheid van IAM. Communicatie en aandacht voor de behoefte vanuit de business zijn essentieel en hebben ook een belangrijke plek gekregen binnen het Programma Toegang IND.

Het programma draagt zorg voor de implementatie en verankering van de verschillende producten en deliverables die door de onderscheiden projecten zullen worden opgeleverd en de concrete uitvoering van relevante AVG-maatregelen. Met goed georganiseerd toegangsmanagement beschermt de IND de maatschappij, de organisatie, medewerkers en haar processen.

Wij zoeken een kandidaat die binding heeft met het thema toegang en wil bijdragen aan deze belangrijke opdracht.


Eisen

  • Kandidaat heeft ervaring binnen de overheid (1 jaar)
  • Kandidaat heeft ervaring met inhoudelijke afstemming met bestuurders (5 jaar)
  • Kandidaat heeft ervaring met het managen van technische IAM implementatie trajecten (5 jaar)
  • Kennis van AD IT service management pakketen applicatie inrichting en facilitaire en HR processen (10 jaar)

  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) (IT)

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Rolbeschrijving
    De Projectleider IAM-beheer die het project IAM zoekt heeft ruime ervaring met de beheerprocessen rond IAM inclusief de vertaalslag van bedrijfsvoering/ primair proces naar IT en andersom. Hij/zij is in staat om planmatig in nauwe interactie met alle betrokkenen de gestelde doelen te realiseren en het management te adviseren inzake de noodzakelijke stappen om releases beheersbaar op te leveren en in productie te nemen. Inhoudelijke kennis van IAM en ervaring met IAM-beheer is daarom een vereiste. De projectleider IAM-Beheer stuurt het IAM-Beheerteam binnen het project IAM aan. De projectleider is verbindend en goed in staat om de impact te bepalen en het belang van een goed beheerbare IAM-release op de verschillende niveaus in de organisatie af te stemmen.

    Werkzaamheden:

    • Aansturing IAM-beheer
    • Opstellen van de beheeracceptatiecriteria
    • Accepteren van een release indien de beheeracceptatietest geslaagd is
    • Inrichtingsvraagstukken (voor de releases) toetsen op beheerbaarheid.
    • De belangen van IAM-beheer behartigen bij alle afdelingen en dienstverleners die vanuit beheers optiek een relatie hebben met beheer IAM.
    • Eerste beheer escalatiepunt bij de uitrol

    De inzet is 24 u /w tot naar verwachting tot medio 2025


    Kennis en ervaring:

    • HBO/WO denkniveau
    • Met inhoudelijke afstemming met bestuurders
    • Met weerstand in de organisatie
    • Met het inrichten van beheer voor IAM
    • Met IAM implementatie trajecten
    • Met beheerprocessen IAM
    • Met Identity Management processen (kennis van P-Direkt en SIMS is een pré)
    • Met Access Management processen
    • Met autorisatie processen
    • Kennis met het vertalen van werkprocessen naar autorisaties
    • Kennis van AD, TopDesk, applicaties inrichting, schijven en facilitaire processen
    • Kennis van JenV en de IND is een pré


    Houding en gedrag:

    • Overtuigend
    • Organisatie- en bestuurlijks sensitiviteit
    • Empathisch
    • Stressbestendig
    • Kan goed omgaan met veranderende werkelijkheden


    Achtergrond opdracht
    Vanwege technologische ontwikkelingen en wet- en regelgeving dient de IND continu zorgvuldig en doeltreffend gebruik te maken van data en middelen. Door de belangrijke maatschappelijke taak die de IND heeft staat zij ook voortdurend in de schijnwerpers. Beslissingen kunnen leiden tot politieke en maatschappelijke discussies, versterkt door de aandacht van de media. Het programma Toegang levert een belangrijke bijdrage aan veilig en doeltreffend gebruik van data (informatie) en middelen bij de IND door een duurzame, klantvriendelijke en transparante inrichting van de toegang tot faciliteiten, systemen en (persoons)gegevens te realiseren.

    De komende tijd staat in het teken van de volgende doelen:

    • Gecontroleerde toegang tot het primaire processysteem INDIGO en (persoons)gegevens van de IND voor medewerkers en voldoet daarmee aan de AVG;
    • Mitigeren van de risico´s vanuit diverse rapportages en uitvoering AVG maatregelen;
    • Toegang tot INDIGO op basis van autorisatieprofielen;
    • Geautomatiseerde verwerking van identiteits- en toegangsgegevens en handelingen;
    • IND-ers zijn geïnformeerd omtrent het toepassen van het beleid omtrent toegang en hun verantwoordelijkheden daarin.

    Het programma Toegang bestond uit de projecten Identity Access Management (IAM), Security Event Incident Managementsysteem (SIEM) en Validatie, Autorisatie en Registratie tekenbevoegdheid (VAR). De projecten SIEM en VAR zijn intussen afgerond. Het implementeren van de (technische) projectresultaten zal de nodige impact hebben op de werkzaamheden van alle medewerkers binnen de IND en valt onder de verantwoordelijkheid van IAM. Communicatie en aandacht voor de behoefte vanuit de business zijn essentieel en hebben ook een belangrijke plek gekregen binnen het Programma Toegang IND.

    Het programma draagt zorg voor de implementatie en verankering van de verschillende producten en deliverables die door de onderscheiden projecten zullen worden opgeleverd en de concrete uitvoering van relevante AVG-maatregelen. Met goed georganiseerd toegangsmanagement beschermt de IND de maatschappij, de organisatie, medewerkers en haar processen.

    Wij zoeken een kandidaat die binding heeft met het thema toegang en wil bijdragen aan deze belangrijke opdracht.


    Eisen

  • Kandidaat heeft ervaring binnen de overheid (1 jaar)
  • Kandidaat heeft ervaring met inhoudelijke afstemming met bestuurders (5 jaar)
  • Kandidaat heeft ervaring met het managen van technische IAM implementatie trajecten (5 jaar)
  • Kennis van AD IT service management pakketen applicatie inrichting en facilitaire en HR processen (10 jaar)

  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

    De recruiter

    Else Krijgsman

    Between

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Privacy Preference Center