Opdrachten

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) (IT)(BT) Projectleider Digitaal

Projectleider Digitaal

Info

Functie

Projectleider Digitaal

Locatie

Den Haag

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

30.04.2023 - 30.12.2023

Opdrachtnummer

133008

Sluitingsdatum

date-icon23.03.2023 clock-icon11:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken


Opdrachtbeschrijving
Als projectmanager Digitaal bij het team Klantcommunicatie ben je verantwoordelijk voor (sturing op) de aanschaf en de implementatie van
de integratie van de Kennisbank van de IND met het CMS (Drupal) van de website van de IND. Ook ben je samen met de producteigenaar
Digitaal Kanaal voor IND.nl verantwoordelijk voor het daarmee samenhangende redesign van de kennisbank. Daarnaast heb je een
belangrijke rol bij de doorontwikkeling van de website. Hiervoor werk je nauw samen met de producteigenaar Digitaal.
Het team Klantcommunicatie is volop in ontwikkeling en speelt een belangrijke rol bij de doorontwikkeling van de online klantkanalen van
de IND. Je draagt daar in deze functie direct aan bij. Je stuurt op de voortgang van je project, levert zelf ook een inhoudelijke bijdrage, en
betrekt de medewerkers van Klantcommunicatie bij de ontwikkeling. Als projectleider binnen het team Klantcommunicatie werk je in het
team nauw samen met de producteigenaar van IND.nl en een team van mensen met online expertise. Daarnaast werk je ook nauw samen
met de afdeling Informatievoorziening voor de technische beheeraspecten van het CMS.
Onder de implementatie van de Kennisbank in het CMS valt ook slim meedenken over een nieuw design, de visuele boodschap overbrengen
als alternatief op de tekstuele boodschap, het voldoen aan de Toegankelijkheidsrichtlijnen en de realisatie van de contentmigratie. Er wordt
van je verwacht dat je zowel de technische als de redactionele aspecten beheerst die komen kijken bij dit project.
Je bent verantwoordelijk voor de planning van het project en je hebt ruime ervaring met meerdere implementatietrajecten. Daarbij heb je
ervaring vanuit zowel de redactionele kant als de technische kant zodat je een brug kunt vormen tussen deze twee werelden. Je weet wat
daarvoor nodig is en kunt zelf ook de nodige bijdrage leveren. Verder organiseer je de uitvoering, bewaak je de voortgang en breng je de
risico’s in beeld. Tevens informeer je de belangrijke in- en externe stakeholders en leg je verantwoording af over de voortgang van het
project.
Werkzaamheden zijn onder meer:
- Implementeren van Kennisbank uit Sharepoint naar Drupal, (inclusief structuur en vormgeving)
- Bijdragen leveren aan de doorontwikkeling van de website.
- Opstellen van een projectplan.
- Het uitfaseren van SharePoint als Kennisbank
- Migratie van relevante, extern en intern gerichte content uit SharePoint naar het nieuwe CMS.
- Borgen van beheer en doorontwikkeling van de Kennisbank met procesafspraken en verantwoordelijkheden in de organisatie.
- Samenwerken met alle stakeholders binnen de organisatie om de digitale doelen van de organisatie te realiseren.
- Samenwerken met de leverancier van het CMS Drupal voor de IND en andere externe stakeholders die nodig zijn voor de implementatie
van de kennisbank en de contentmigratie.


Achtergrond opdracht
Overgang van huidige CMS Sharepoint naar nieuw CMS (Drupal) voor de kennisbank. Begeleiding hierbij is nodig vanuit businesskant.


Organisatorische context en cultuur
De IND ambieert om een moderne dienstverlener te zijn die informatie- en data gestuurd werkt voor het gehele proces van dienst verlenen in de
migratieketen. De Directie Informatievoorziening (DIV) verzorgt de ondersteuning van alle bedrijfsprocessen binnen de IND. Deze hoofdtaken zijn verdeeld over vier afdelingen: Strategie & Regie; Productiehuis; Continuïteit en Technisch Beheer; en Datadiensten. Deze afdelingen werken veelal in zelforganiserende en multidisciplinaire teams die kort cyclisch en iteratief software ontwikkelen en beheren volgens de agile methodiek, waarbij de aansturing ook nog projectmatig kan. De komende jaren gaat het bestaande applicatielandschap op de schop en wordt het bestaande systeemlandschap INDiGO in fasen vervangen.
DIV heeft veel interactie met directies binnen en buiten de IND en staat in verbinding met diverse ketenpartners zoals KvK, RvIG en DUO. Door deze grote hoeveelheid aan koppelvlakken lopen behoeftes van onze klanten en ketenpartners erg uiteen: DIV levert deskundigheid, advies, en modelleert en implementeert wijzigingen in overleg. Het onderhouden van het huidige systeem INDiGO is op dit moment een integraal onderdeel van het IV werk.
De vernieuwing hiervan neemt een steeds groter deel van het werk in beslag. Daarnaast ondersteunt DIV het platform voor online samenwerking (met name Sharepoint), de systemen ter behoeve van bedrijfsvoering (Datawarehouse, systemen van derden) en die van de publieke omgeving (IND.nl - mijnIND).
De cultuur van de IND kenmerkt zich door de grote betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel vanwege het maatschappelijke belang van de Vanuit Klantcommunicatie werk je nauw samen met de directie IV voor de realisatie en doorontwikkeling van digitale producten.


Eisen
Opleiding, Certificaten, Kennisniveau
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar werkervaring in een coordinerende rol

Werk- en denkniveau
- Je hebt werkervaring met aansturing/ realisatie van vergelijkbare projecten.
- Je hebt werkervaring met minimaal twee vergelijkbare trajecten (aanschaf en/of bouw CMS en/of implementatie en/of contentmigratie) waarbij je verantwoordelijk was voor de combinatie van techniek en inhoud (redactie).


Wensen
Competenties
• Plannen en organiseren
• Resultaatgerichtheid
• Omgevingsbewustzijn
• Netwerken
• Aansturen organisatie
• Motiveren
• Kandidaat past binnen de organisatie/groep *
* De kandidaat beschikt over de nodige karaktereigenschappen om te kunnen werken binnen de cultuur, normen en waarden van de
organisatie/groep.

Aanvullende kennis
- Je bent vaardig in het opstellen van projectdocumentatie, implementatieplannen, adviezen, notities en voortgangsrapportages
- Je bent vaardig in het ontwikkelen, uitdragen en verdedigen van nieuwe ideeen en concepten
- Je hebt een hands-on mentaliteit en je doet je werk graag met enthousiasme en plezier
- Je kunt goed samenwerken
- Je bent pro-actief, zelfstartend, gestructureerd, zelfstandig, accuraat en je hebt oog voor detail
- Aantoonbare vaardigheid in het uitvoeren van analyses, het oplossen van knelpunten en het doen van verbetervoorstellen
- Je kan meedenken met de online formule en het contentbeleid
- De aangeboden kandidaat heeft Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met Scrum/ Agile werken

Overige functiewensen
- Meedenken met de techniek, code en vormgeving en kennis van en ervaring met SharePoint 2013 en DMS en CMS systemen (voorkeur
Drupal)
- Je snapt dat ontwikkelingen als bijvoorbeeld vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid (UX), nieuw design en toegankelijkheid in de nieuwe
Kennisbank worden meegenomen.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) (IT)(BT)

Rolomschrijving en taakafspraken


Opdrachtbeschrijving
Als projectmanager Digitaal bij het team Klantcommunicatie ben je verantwoordelijk voor (sturing op) de aanschaf en de implementatie van
de integratie van de Kennisbank van de IND met het CMS (Drupal) van de website van de IND. Ook ben je samen met de producteigenaar
Digitaal Kanaal voor IND.nl verantwoordelijk voor het daarmee samenhangende redesign van de kennisbank. Daarnaast heb je een
belangrijke rol bij de doorontwikkeling van de website. Hiervoor werk je nauw samen met de producteigenaar Digitaal.
Het team Klantcommunicatie is volop in ontwikkeling en speelt een belangrijke rol bij de doorontwikkeling van de online klantkanalen van
de IND. Je draagt daar in deze functie direct aan bij. Je stuurt op de voortgang van je project, levert zelf ook een inhoudelijke bijdrage, en
betrekt de medewerkers van Klantcommunicatie bij de ontwikkeling. Als projectleider binnen het team Klantcommunicatie werk je in het
team nauw samen met de producteigenaar van IND.nl en een team van mensen met online expertise. Daarnaast werk je ook nauw samen
met de afdeling Informatievoorziening voor de technische beheeraspecten van het CMS.
Onder de implementatie van de Kennisbank in het CMS valt ook slim meedenken over een nieuw design, de visuele boodschap overbrengen
als alternatief op de tekstuele boodschap, het voldoen aan de Toegankelijkheidsrichtlijnen en de realisatie van de contentmigratie. Er wordt
van je verwacht dat je zowel de technische als de redactionele aspecten beheerst die komen kijken bij dit project.
Je bent verantwoordelijk voor de planning van het project en je hebt ruime ervaring met meerdere implementatietrajecten. Daarbij heb je
ervaring vanuit zowel de redactionele kant als de technische kant zodat je een brug kunt vormen tussen deze twee werelden. Je weet wat
daarvoor nodig is en kunt zelf ook de nodige bijdrage leveren. Verder organiseer je de uitvoering, bewaak je de voortgang en breng je de
risico’s in beeld. Tevens informeer je de belangrijke in- en externe stakeholders en leg je verantwoording af over de voortgang van het
project.
Werkzaamheden zijn onder meer:
- Implementeren van Kennisbank uit Sharepoint naar Drupal, (inclusief structuur en vormgeving)
- Bijdragen leveren aan de doorontwikkeling van de website.
- Opstellen van een projectplan.
- Het uitfaseren van SharePoint als Kennisbank
- Migratie van relevante, extern en intern gerichte content uit SharePoint naar het nieuwe CMS.
- Borgen van beheer en doorontwikkeling van de Kennisbank met procesafspraken en verantwoordelijkheden in de organisatie.
- Samenwerken met alle stakeholders binnen de organisatie om de digitale doelen van de organisatie te realiseren.
- Samenwerken met de leverancier van het CMS Drupal voor de IND en andere externe stakeholders die nodig zijn voor de implementatie
van de kennisbank en de contentmigratie.


Achtergrond opdracht
Overgang van huidige CMS Sharepoint naar nieuw CMS (Drupal) voor de kennisbank. Begeleiding hierbij is nodig vanuit businesskant.


Organisatorische context en cultuur
De IND ambieert om een moderne dienstverlener te zijn die informatie- en data gestuurd werkt voor het gehele proces van dienst verlenen in de
migratieketen. De Directie Informatievoorziening (DIV) verzorgt de ondersteuning van alle bedrijfsprocessen binnen de IND. Deze hoofdtaken zijn verdeeld over vier afdelingen: Strategie & Regie; Productiehuis; Continuïteit en Technisch Beheer; en Datadiensten. Deze afdelingen werken veelal in zelforganiserende en multidisciplinaire teams die kort cyclisch en iteratief software ontwikkelen en beheren volgens de agile methodiek, waarbij de aansturing ook nog projectmatig kan. De komende jaren gaat het bestaande applicatielandschap op de schop en wordt het bestaande systeemlandschap INDiGO in fasen vervangen.
DIV heeft veel interactie met directies binnen en buiten de IND en staat in verbinding met diverse ketenpartners zoals KvK, RvIG en DUO. Door deze grote hoeveelheid aan koppelvlakken lopen behoeftes van onze klanten en ketenpartners erg uiteen: DIV levert deskundigheid, advies, en modelleert en implementeert wijzigingen in overleg. Het onderhouden van het huidige systeem INDiGO is op dit moment een integraal onderdeel van het IV werk.
De vernieuwing hiervan neemt een steeds groter deel van het werk in beslag. Daarnaast ondersteunt DIV het platform voor online samenwerking (met name Sharepoint), de systemen ter behoeve van bedrijfsvoering (Datawarehouse, systemen van derden) en die van de publieke omgeving (IND.nl - mijnIND).
De cultuur van de IND kenmerkt zich door de grote betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel vanwege het maatschappelijke belang van de Vanuit Klantcommunicatie werk je nauw samen met de directie IV voor de realisatie en doorontwikkeling van digitale producten.


Eisen
Opleiding, Certificaten, Kennisniveau
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar werkervaring in een coordinerende rol

Werk- en denkniveau
- Je hebt werkervaring met aansturing/ realisatie van vergelijkbare projecten.
- Je hebt werkervaring met minimaal twee vergelijkbare trajecten (aanschaf en/of bouw CMS en/of implementatie en/of contentmigratie) waarbij je verantwoordelijk was voor de combinatie van techniek en inhoud (redactie).


Wensen
Competenties
• Plannen en organiseren
• Resultaatgerichtheid
• Omgevingsbewustzijn
• Netwerken
• Aansturen organisatie
• Motiveren
• Kandidaat past binnen de organisatie/groep *
* De kandidaat beschikt over de nodige karaktereigenschappen om te kunnen werken binnen de cultuur, normen en waarden van de
organisatie/groep.

Aanvullende kennis
- Je bent vaardig in het opstellen van projectdocumentatie, implementatieplannen, adviezen, notities en voortgangsrapportages
- Je bent vaardig in het ontwikkelen, uitdragen en verdedigen van nieuwe ideeen en concepten
- Je hebt een hands-on mentaliteit en je doet je werk graag met enthousiasme en plezier
- Je kunt goed samenwerken
- Je bent pro-actief, zelfstartend, gestructureerd, zelfstandig, accuraat en je hebt oog voor detail
- Aantoonbare vaardigheid in het uitvoeren van analyses, het oplossen van knelpunten en het doen van verbetervoorstellen
- Je kan meedenken met de online formule en het contentbeleid
- De aangeboden kandidaat heeft Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met Scrum/ Agile werken

Overige functiewensen
- Meedenken met de techniek, code en vormgeving en kennis van en ervaring met SharePoint 2013 en DMS en CMS systemen (voorkeur
Drupal)
- Je snapt dat ontwikkelingen als bijvoorbeeld vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid (UX), nieuw design en toegankelijkheid in de nieuwe
Kennisbank worden meegenomen.

De recruiter

Jamielee Gonzales

Between

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center