Opdrachten

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - HR Senior HRM Adviseur

Senior HRM Adviseur

Info

Functie

Senior HRM Adviseur

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

03.09.2023 - 21.02.2024

Opdrachtnummer

143312

Sluitingsdatum

date-icon30.08.2023 clock-icon16:36
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Eisen

  • Kandidaat beschikt minimaal over HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur op het gebied van HRM of arbeids- en organisatiepsychologie)
  • Kandidaat heeft ervaring als HRM adviseur
  • Kandidaat heeft ervaring met advisering en realisatie van O&F trajecten bij SZW en bij voorkeur met het oprichten van een programma DG
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met arbeidsrecht binnen de Rijksoverheid
  • Wensen

  • Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft als HRM-adviseur (minimaal 3 jaar) op strategisch en tactisch niveau.
  • Mate waarin de kandidaat als HRM professional zowel binnen als ook buiten de overheid ervaring heeft met HRM thema's zoals Duurzame Inzetbaarheid en Verzuim.
  • Mate waarin de kandidaat voldoet aan de gevraagde competenties.


Opdrachtomschrijving
Opdrachtgever Directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel maakt werken en ontwikkelen mogelijk! Vanuit deze missie werken wij dagelijks aan een professionele en inclusieve werkomgeving waarin iedere SZW'er prettig kan werken, leren en ontwikkelen. Onze aandachtsgebieden zijn alle aspecten rondom organisatie, bedrijfsvoering en personeel. De bedrijfsvoering binnen het Rijk is sterk in beweging en gericht op één bedrijfsvoering Rijk . Veel operationele taken en werkzaamheden zijn uitbesteed aan (rijks)bedrijven en directie OBP is intermediair die zowel onze eigen organisatie als de dienstverleners goed moet kennen en verbinden. Wij leveren zelf ook diensten, we implementeren nieuw (rijks)beleid en adviseren medewerkers en bestuurders. Ook vertegenwoordigen wij op ons domein de belangen van SZW extern, bijvoorbeeld richting (rijks)leveranciers en (rijks)beleidsmakers. We gaan proactief en creatief te werk, zoeken naar verbetering van de dienstverlening binnen óf buiten bestaande kaders en richtlijnen. We experimenteren met nieuwe dienstverlening en bij veranderingen en vernieuwingen in de bedrijfsvoering organiseren wij draagvlak door binnen SZW medewerkers, bestuurders en medezeggenschap te betrekken. Binnen onze directie werken we met ongeveer 125 collega's in een collegiale werksfeer, waarin er ruimte is voor humor, luchtigheid en waardering voor verschillen. Leren en experimenteren staan hoog in het vaandel waardoor er volop mogelijkheden zijn om jezelf persoonlijk en op inhoud te ontwikkelen. 


Afdeling Human Resource Management 

De HRM-adviseurs vormen een eigen team binnen de afdeling HRM. In de HRM keten zijn de volgende collegae teams: HRM (organisatie)-advies, HRM Beleid en HR-ondersteuning. We implementeren het rijksbrede HRM-beleid 'Strategisch Personeelsbeleid' binnen de eigen organisatie en geven invulling aan de ambities van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het gebied van de ontwikkeling van mens en organisatie en goed werkgeverschap. Dat doen we met vijftig betrokken professionals. Het HRM-werkveld is divers en volop in beweging.

Functie profiel 

We zoeken een ervaren HRM- adviseur binnen de Rijksoverheid die het leuk vindt om strategische, maar ook tactische en soms operationele vraagstukken op te pakken. Het HRM-team bestaat uit 9 vaste adviseurs, allemaal verbonden aan een eigen account. Voor het account ben je het gezicht van HRM, analyseer je de vraag en adviseer je (gevraagd en ongevraagd) proactief. Onze vaste HRM adviseurs zijn het gezicht naar de klanten (de managers), maar samen met hun analyseer je de vraag vanuit de klant en geven wij proactief strategisch advies binnen het brede werkveld. Een aantal accounts gaan waarnemen. Daarnaast worden er binnen SZW een aantal projecten en programma's opgestart. Dit biedt nieuwe kansen, maar ook uitdagingen op HRM-gebied. Je gaat o.a. aan de slag als accounthouder voor deze programma's en projecten, waarbij je te maken krijgt met tactische en operationele (casuïstiek) vragen. Je stemt het advies af met de verschillende adviseurs van zowel het ministerie zelf (zoals organisatieadviseurs) of met de partijen waarmee we samenwerken zoals UBR of P-direkt. Je adviezen gaan over het implementeren van HRM-beleid en casuïstiek, je maakt zelf geen beleid en geeft geen advies over inrichtingsvraagstukken. Je bent zeer kundig in het vastleggen van adviezen, weet de vraag achter de vraag te achterhalen en weet dit vervolgens terug te koppelen.

Gevraagd profiel

Je hebt een HBO of WO werk-denkniveau, bij voorkeur op het gebied van HRM, arbeids- en organisatiepsychologie Je hebt ervaring met het werken op DG- en directieniveau bij het kerndepartement SZW. Je hebt ervaring met arbeidsrecht bij de Rijksoverheid. Je hebt ervaring met advisering en realisatie van O&F trajecten bij SZW en bij voorkeur bij het oprichten van een programma DG. Je hebt ruime werkervaring als HRM-adviseur op strategisch/tactisch niveau. Je hebt als HRM professional ruime werkervaring binnen en buiten de overheid vanuit verschillende HRM thema's. Je beschikt over overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en lef. Je durft tegenspraak te bieden en kritisch te adviseren. Daarnaast ben je een echte teamspeler en kan je goed samenwerken, plannen en organiseren. 


Wie ben jij? 

Je hebt inzicht in de belevingswereld en prioriteiten van het management en bent een stevige creatieve adviseur die snel kan schakelen op verschillende niveaus. Je hebt een sterk analytisch vermogen en komt tot een afgewogen oordeel en bent op de hoogte van relevante ontwikkelingen binnen en buiten SZW en benut deze kennis effectief voor je werk en de organisatie. Je hebt een breed repertoire aan communicatieve vaardigheden en stijlen en kunt goed omgaan met tegenstrijdige belangen binnen de organisatie en weet je onafhankelijke adviesrol te behouden. Je bent hierbij rolvast en laat het eigenaarschap voor P&O bij het management. Je bent een inhoudelijk sterk, gedreven persoon die bekend is met de regelgeving en de wegen binnen de Rijksoverheid kent. Niet bang is om initiatief te tonen en positief kritisch om uiteindelijk een gedragen advies te kunnen afgeven. 


Voortijdige beëindiging 

Bij voortijdige beëindiging geldt dat een opzegtermijn van minimaal 2 maand in acht wordt genomen.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - HR

Rolomschrijving en taakafspraken

Eisen

  • Kandidaat beschikt minimaal over HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur op het gebied van HRM of arbeids- en organisatiepsychologie)
  • Kandidaat heeft ervaring als HRM adviseur
  • Kandidaat heeft ervaring met advisering en realisatie van O&F trajecten bij SZW en bij voorkeur met het oprichten van een programma DG
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met arbeidsrecht binnen de Rijksoverheid
  • Wensen

  • Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft als HRM-adviseur (minimaal 3 jaar) op strategisch en tactisch niveau.
  • Mate waarin de kandidaat als HRM professional zowel binnen als ook buiten de overheid ervaring heeft met HRM thema's zoals Duurzame Inzetbaarheid en Verzuim.
  • Mate waarin de kandidaat voldoet aan de gevraagde competenties.


Opdrachtomschrijving
Opdrachtgever Directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel maakt werken en ontwikkelen mogelijk! Vanuit deze missie werken wij dagelijks aan een professionele en inclusieve werkomgeving waarin iedere SZW'er prettig kan werken, leren en ontwikkelen. Onze aandachtsgebieden zijn alle aspecten rondom organisatie, bedrijfsvoering en personeel. De bedrijfsvoering binnen het Rijk is sterk in beweging en gericht op één bedrijfsvoering Rijk . Veel operationele taken en werkzaamheden zijn uitbesteed aan (rijks)bedrijven en directie OBP is intermediair die zowel onze eigen organisatie als de dienstverleners goed moet kennen en verbinden. Wij leveren zelf ook diensten, we implementeren nieuw (rijks)beleid en adviseren medewerkers en bestuurders. Ook vertegenwoordigen wij op ons domein de belangen van SZW extern, bijvoorbeeld richting (rijks)leveranciers en (rijks)beleidsmakers. We gaan proactief en creatief te werk, zoeken naar verbetering van de dienstverlening binnen óf buiten bestaande kaders en richtlijnen. We experimenteren met nieuwe dienstverlening en bij veranderingen en vernieuwingen in de bedrijfsvoering organiseren wij draagvlak door binnen SZW medewerkers, bestuurders en medezeggenschap te betrekken. Binnen onze directie werken we met ongeveer 125 collega's in een collegiale werksfeer, waarin er ruimte is voor humor, luchtigheid en waardering voor verschillen. Leren en experimenteren staan hoog in het vaandel waardoor er volop mogelijkheden zijn om jezelf persoonlijk en op inhoud te ontwikkelen. 


Afdeling Human Resource Management 

De HRM-adviseurs vormen een eigen team binnen de afdeling HRM. In de HRM keten zijn de volgende collegae teams: HRM (organisatie)-advies, HRM Beleid en HR-ondersteuning. We implementeren het rijksbrede HRM-beleid 'Strategisch Personeelsbeleid' binnen de eigen organisatie en geven invulling aan de ambities van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het gebied van de ontwikkeling van mens en organisatie en goed werkgeverschap. Dat doen we met vijftig betrokken professionals. Het HRM-werkveld is divers en volop in beweging.

Functie profiel 

We zoeken een ervaren HRM- adviseur binnen de Rijksoverheid die het leuk vindt om strategische, maar ook tactische en soms operationele vraagstukken op te pakken. Het HRM-team bestaat uit 9 vaste adviseurs, allemaal verbonden aan een eigen account. Voor het account ben je het gezicht van HRM, analyseer je de vraag en adviseer je (gevraagd en ongevraagd) proactief. Onze vaste HRM adviseurs zijn het gezicht naar de klanten (de managers), maar samen met hun analyseer je de vraag vanuit de klant en geven wij proactief strategisch advies binnen het brede werkveld. Een aantal accounts gaan waarnemen. Daarnaast worden er binnen SZW een aantal projecten en programma's opgestart. Dit biedt nieuwe kansen, maar ook uitdagingen op HRM-gebied. Je gaat o.a. aan de slag als accounthouder voor deze programma's en projecten, waarbij je te maken krijgt met tactische en operationele (casuïstiek) vragen. Je stemt het advies af met de verschillende adviseurs van zowel het ministerie zelf (zoals organisatieadviseurs) of met de partijen waarmee we samenwerken zoals UBR of P-direkt. Je adviezen gaan over het implementeren van HRM-beleid en casuïstiek, je maakt zelf geen beleid en geeft geen advies over inrichtingsvraagstukken. Je bent zeer kundig in het vastleggen van adviezen, weet de vraag achter de vraag te achterhalen en weet dit vervolgens terug te koppelen.

Gevraagd profiel

Je hebt een HBO of WO werk-denkniveau, bij voorkeur op het gebied van HRM, arbeids- en organisatiepsychologie Je hebt ervaring met het werken op DG- en directieniveau bij het kerndepartement SZW. Je hebt ervaring met arbeidsrecht bij de Rijksoverheid. Je hebt ervaring met advisering en realisatie van O&F trajecten bij SZW en bij voorkeur bij het oprichten van een programma DG. Je hebt ruime werkervaring als HRM-adviseur op strategisch/tactisch niveau. Je hebt als HRM professional ruime werkervaring binnen en buiten de overheid vanuit verschillende HRM thema's. Je beschikt over overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en lef. Je durft tegenspraak te bieden en kritisch te adviseren. Daarnaast ben je een echte teamspeler en kan je goed samenwerken, plannen en organiseren. 


Wie ben jij? 

Je hebt inzicht in de belevingswereld en prioriteiten van het management en bent een stevige creatieve adviseur die snel kan schakelen op verschillende niveaus. Je hebt een sterk analytisch vermogen en komt tot een afgewogen oordeel en bent op de hoogte van relevante ontwikkelingen binnen en buiten SZW en benut deze kennis effectief voor je werk en de organisatie. Je hebt een breed repertoire aan communicatieve vaardigheden en stijlen en kunt goed omgaan met tegenstrijdige belangen binnen de organisatie en weet je onafhankelijke adviesrol te behouden. Je bent hierbij rolvast en laat het eigenaarschap voor P&O bij het management. Je bent een inhoudelijk sterk, gedreven persoon die bekend is met de regelgeving en de wegen binnen de Rijksoverheid kent. Niet bang is om initiatief te tonen en positief kritisch om uiteindelijk een gedragen advies te kunnen afgeven. 


Voortijdige beëindiging 

Bij voortijdige beëindiging geldt dat een opzegtermijn van minimaal 2 maand in acht wordt genomen.

De recruiter

Lisa Sijsenaar

Between

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center