Opdrachten
Info
Functie
Dubbele uitvraag Dwarskijker Adviseur Programmasucces - Raad van de RechtspraakLocatie
UtrechtUren per week
36 uren per weekLooptijd
28.02.2023 - 28.02.2024Opdrachtnummer
131404Sluitingsdatum
Opdrachtomschrijving
De opdrachtformulering van de doorlopende "audit"/advies luidt als volgt:
a) Voer per kwartaal een toets uit op het Programma Basisplan Straf. Het resultaat van deze toets wordt opgeleverd in de vorm van een management rapportage aan de Opdrachtgever en Stuurgroep. Desgevraagd dienen de bevindingen mondeling te worden toegelicht.
b) Toets daarbij de algemene voortgang van het programma, de kwaliteit van de resultaten die voortvloeien uit het programma, de realisatie van de business case en het voortbrengingsproces.
c) Toets doorlopend waar de risico’s en kansen zitten in het traject, breng deze met de mogelijke (risicobeperkende) maatregelen in kaart. Geef met behulp van concrete en toepasbare adviezen inzicht in de belangrijkste risico’s en met welke maatregelen de slaagkans van het programma vergroot kan worden.
d) Breng kennis / expertise / lessons-learned in met betrekking tot informatisering, publieke samenwerking, complexe IV-vernieuwingstrajecten en vergelijkbare publieke projecten / programma’s.
e) Monitor het draagvlak en (het proces van) de samenwerking binnen de strafrechtspraak en tussen de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie en adviseer hoe dit verbeterd kan worden.
f) Rapporteer door tussenkomst van Opdrachtgever van het Basisplan Straf en stem de audit-resultaten af met de Stuurgroep.
Per kwartaal "audit" zal in onderling overleg met de Opdrachtgever van het Basisplan Straf de focus bepaald worden. Deze focus is afhankelijk van de actuele behoefte.
Als objecten voor de "audit" en de advisering stelt het Programma onder meer alle stukken voor de stuurgroep, regiegroep en van de verschillende teams beschikbaar welke zijn gearchiveerd in het programma-dossier. Daarnaast wordt de externe partij in staat gesteld gesprekken te voeren met functionarissen binnen en buiten het programma Basisplan Straf.
Indien er partijen buiten het Programma worden bevraagd moet het Programma de kans krijgen om deze partijen hiervan tijdig op de hoogte te stellen.
Vanuit de afdeling SP&K zal quality officer meelopen met de "audit"/ advies ihkv continuïteit en interne borging.
Rapportage
De externe partij zal minimaal als volgt rapporteren:
a) Doorlopende afstemming met de programmamanager en Opdrachtgever van het Basisplan Straf; indien noodzakelijk zullen bevindingen direct teruggekoppeld worden naar de Opdrachtgever van deze opdracht .
b) Aan het einde van elk kwartaal zal de externe partij een kwartaal rapportage opstellen en desgevraagd de bevindingen mondeling toelichten aan de Opdrachtgever en/of de stuurgroep.
c) De externe partij adviseert pro-actief om de slaagkans van het Programma te optimaliseren.
Organisatiecontext en cultuur
Bij de Rechtspraak werken ongeveer 12.000 medewerkers. De rechterlijke organisatie bestaat uit elf rechtbanken, vier gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven en drie landelijke diensten:
• het Landelijk Dienstencentrum (LDCR),
• de ICT-organisatie IVO Rechtspraak en
• het opleidingsinstituut voor de rechterlijke organisatie SSR.
Daarnaast fungeert de Raad voor de rechtspraak als het overkoepelend orgaan van de Rechtspraak. De Raad bevordert de C van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. IVO Rechtspraak is het ICT-bedrijf voor de Rechtspraak.
Werkervaring / Eisen:
• Aantoonbare ervaring met langdurige gecombineerde advies / audit trajecten (e.g. concreet toepassen AcICT / BIT toetsingskader) middels referenties;
• Aantoonbare ervaring met vergelijkbare omvangrijke informatievoorzienings- en implementatieprojecten/programma’s (omvang tussen 20-50 miljoen en een doorlooptijd van 3-5 jaar) bij grote overheidsorganisaties (meer dan 1000 FTE - e.g. departementen, ZBO’s, provincies, grote gemeenten (G10)) middels referenties
• Aantoonbare ervaring met complexe bestuurlijk gevoelige samenwerkingstrajecten (e.g. strategisch / tactisch / operationeel samenwerken in publieke ketens / netwerken) middels referenties
Competenties:
• Aantoonbare kennis van informatievoorziening (e.g. architectuur (e.g. NORA, EAR), open standaarden, SAFe), verandermanagement (e.g. 7S model, Kotter, project en programmamanagement (e.g. MSP, PRINCE) en risicomanagement.
• Een CV per in te zetten medewerker, waaruit ten minste blijkt:
• Het aantal jaren relevante werkervaring van de desbetreffende functionaris;
• Het opleidingsniveau en een weergave van relevante opleiding(en), certificeringen (bijvoorbeeld: SAFe, MSP), et cetera;
• Een weergave van de belangrijkste en/of meest relevante vergelijkbare projecten van de desbetreffende functionaris en diens rol in het project.
• Gewenste competentie: De teamsamenstelling en weergave van taken, rollen en verantwoordelijkheden inclusief toelichting van de wijze waarop de teamleden met elkaar samenwerken en de maatregelen die ingezet worden om de kwaliteit van dienstverlening te waarborgen.
Aanvullende informatie:
De inzet kan variëren afhankelijk van de behoefte van de opdrachtgever. Dit is per kwartaal af te spreken. De hoofdstandplaats is Utrecht en thuiswerken is bespreekbaar.
Cegeka Consulting B.V.
Opdrachtomschrijving
De opdrachtformulering van de doorlopende "audit"/advies luidt als volgt:
a) Voer per kwartaal een toets uit op het Programma Basisplan Straf. Het resultaat van deze toets wordt opgeleverd in de vorm van een management rapportage aan de Opdrachtgever en Stuurgroep. Desgevraagd dienen de bevindingen mondeling te worden toegelicht.
b) Toets daarbij de algemene voortgang van het programma, de kwaliteit van de resultaten die voortvloeien uit het programma, de realisatie van de business case en het voortbrengingsproces.
c) Toets doorlopend waar de risico’s en kansen zitten in het traject, breng deze met de mogelijke (risicobeperkende) maatregelen in kaart. Geef met behulp van concrete en toepasbare adviezen inzicht in de belangrijkste risico’s en met welke maatregelen de slaagkans van het programma vergroot kan worden.
d) Breng kennis / expertise / lessons-learned in met betrekking tot informatisering, publieke samenwerking, complexe IV-vernieuwingstrajecten en vergelijkbare publieke projecten / programma’s.
e) Monitor het draagvlak en (het proces van) de samenwerking binnen de strafrechtspraak en tussen de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie en adviseer hoe dit verbeterd kan worden.
f) Rapporteer door tussenkomst van Opdrachtgever van het Basisplan Straf en stem de audit-resultaten af met de Stuurgroep.
Per kwartaal "audit" zal in onderling overleg met de Opdrachtgever van het Basisplan Straf de focus bepaald worden. Deze focus is afhankelijk van de actuele behoefte.
Als objecten voor de "audit" en de advisering stelt het Programma onder meer alle stukken voor de stuurgroep, regiegroep en van de verschillende teams beschikbaar welke zijn gearchiveerd in het programma-dossier. Daarnaast wordt de externe partij in staat gesteld gesprekken te voeren met functionarissen binnen en buiten het programma Basisplan Straf.
Indien er partijen buiten het Programma worden bevraagd moet het Programma de kans krijgen om deze partijen hiervan tijdig op de hoogte te stellen.
Vanuit de afdeling SP&K zal quality officer meelopen met de "audit"/ advies ihkv continuïteit en interne borging.
Rapportage
De externe partij zal minimaal als volgt rapporteren:
a) Doorlopende afstemming met de programmamanager en Opdrachtgever van het Basisplan Straf; indien noodzakelijk zullen bevindingen direct teruggekoppeld worden naar de Opdrachtgever van deze opdracht .
b) Aan het einde van elk kwartaal zal de externe partij een kwartaal rapportage opstellen en desgevraagd de bevindingen mondeling toelichten aan de Opdrachtgever en/of de stuurgroep.
c) De externe partij adviseert pro-actief om de slaagkans van het Programma te optimaliseren.
Organisatiecontext en cultuur
Bij de Rechtspraak werken ongeveer 12.000 medewerkers. De rechterlijke organisatie bestaat uit elf rechtbanken, vier gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven en drie landelijke diensten:
• het Landelijk Dienstencentrum (LDCR),
• de ICT-organisatie IVO Rechtspraak en
• het opleidingsinstituut voor de rechterlijke organisatie SSR.
Daarnaast fungeert de Raad voor de rechtspraak als het overkoepelend orgaan van de Rechtspraak. De Raad bevordert de C van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. IVO Rechtspraak is het ICT-bedrijf voor de Rechtspraak.
Werkervaring / Eisen:
• Aantoonbare ervaring met langdurige gecombineerde advies / audit trajecten (e.g. concreet toepassen AcICT / BIT toetsingskader) middels referenties;
• Aantoonbare ervaring met vergelijkbare omvangrijke informatievoorzienings- en implementatieprojecten/programma’s (omvang tussen 20-50 miljoen en een doorlooptijd van 3-5 jaar) bij grote overheidsorganisaties (meer dan 1000 FTE - e.g. departementen, ZBO’s, provincies, grote gemeenten (G10)) middels referenties
• Aantoonbare ervaring met complexe bestuurlijk gevoelige samenwerkingstrajecten (e.g. strategisch / tactisch / operationeel samenwerken in publieke ketens / netwerken) middels referenties
Competenties:
• Aantoonbare kennis van informatievoorziening (e.g. architectuur (e.g. NORA, EAR), open standaarden, SAFe), verandermanagement (e.g. 7S model, Kotter, project en programmamanagement (e.g. MSP, PRINCE) en risicomanagement.
• Een CV per in te zetten medewerker, waaruit ten minste blijkt:
• Het aantal jaren relevante werkervaring van de desbetreffende functionaris;
• Het opleidingsniveau en een weergave van relevante opleiding(en), certificeringen (bijvoorbeeld: SAFe, MSP), et cetera;
• Een weergave van de belangrijkste en/of meest relevante vergelijkbare projecten van de desbetreffende functionaris en diens rol in het project.
• Gewenste competentie: De teamsamenstelling en weergave van taken, rollen en verantwoordelijkheden inclusief toelichting van de wijze waarop de teamleden met elkaar samenwerken en de maatregelen die ingezet worden om de kwaliteit van dienstverlening te waarborgen.
Aanvullende informatie:
De inzet kan variëren afhankelijk van de behoefte van de opdrachtgever. Dit is per kwartaal af te spreken. De hoofdstandplaats is Utrecht en thuiswerken is bespreekbaar.
YellowFriday
Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.