Opdrachten

Capgemini Nederland B.V. Transformatie consultant -Belastingdienst

Transformatie consultant -Belastingdienst

Info

Functie

Transformatie consultant -Belastingdienst

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

01.12.2024 - 30.12.2024

Opdrachtnummer

217379

Sluitingsdatum

date-icon22.11.2024 clock-icon21:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving

Wij zoeken een klantgerichte transformatie consultant die op een gestructureerde en proactieve wijze de transformatie van de IV voortbrenging kan faciliteren en leiden, waarbij de focus ligt op de klantgerichte werkwijze. Als consultant help je ketens en lijndirecties in de transformatie naar klantgerichte werkwijze voor de IV Voortbrenging van de Belastingdienst. Je gaat aan de slag in een team van experts en consultants met verschillende thema's en vraagstukken die de organisatie helpen in hun transformatie naar agile werken, waarbij je zowel richting geeft als ondersteunt in de implementatie en borging in de organisatie. Hier lever je in hoog tempo adviezen en producten op die de transformatie ondersteunt en zorg je ervoor dat deze op een effectieve manier geïmplementeerd worden. Je dient hierin alle organisatie onderdelen, maar bent specialist het topic van klantgerichtheid. De transformatie consultants werken nauw samen met de transformatie 'leads' (experts die de gehele coördinatie van de transformatie per keten doen), agile coaches, IV- experts en portfolio-experts en mensen uit de organisatie. Binnen de agile transformatie van de IV-Voortbrenging van de Belastingdienst (SAFe Agile) zijn we onder andere bezig met het implementeren van een klantgerichte werkwijze en het ontwerpen van organisatie-onderdelen (het ketenontwerp) die gericht zijn op klantwaarde. Zij/hij is in staat de organisatie te adviseren op diverse klantgerichte onderwerpen, zoals het klantgerichte organisatie-ontwerp, user-centric rollen en de klantgerichte werkwijze. Hierin werkt de consultant nauw samen met de klantgerichte teams die reeds bestaan binnen de Belastingdienst en (her)gebruikt producten die al bestaan in de organisatie. In het ontwerpen van de organisatie-onderdelen definiëren we o.a. de waardestromen in de ketens en vertalen deze door naar een klantgerichte trein- en teamindeling. Wij zijn op zoek naar een consultant die gespecialiseerd is klantgericht en burgergericht denken & werken. De rol die wij zoeken is iemand die kennis en ervaring heeft met klantgerichte transformaties en veranderprojecten en deze tot een succes heeft weten te brengen in vorige projecten (samen met een team). Hierin is het belangrijk dat je organisaties snel doorgrondt, het grotere doel altijd voor ogen weet te houden en proactief kansen ziet waarmee de organisatie de transformatie kan versnellen en daarmee resultaten kan boeken. Ook ben je een goede gesprekspartner voor directeuren en management en weet hen op de juiste manier mee te nemen in de verandering. Een hands-on mentaliteit en een goede organisatie sensitiviteit is hierbij essentieel, omdat je continu bezig bent met het ontwikkelen van presentaties, producten, workshops en memo's die de organisatie ondersteunt, passend bij de doelgroep.

Achtergrond opdracht

De Belastingdienst heeft op basis van een paar belangrijke rapporten (KPMG over portfoliomanagement en EY over IV Voortbrenging) een IV Verbetertraject uitgevoerd, dat nu zijn beslag krijgt in de dagelijkse realisatie zoals die wordt uitgevoerd binnen de ketens van de dienst. Daarin werken multidisciplinaire teams (van medewerkers van Business en IV) nauw samen om de Belastingdienst voor aanpassingen in de Informatie voorziening wendbaarder, voorspelbaarder en klantgerichter te maken. Sinds de start van dit jaar (2023) werken we op een integrale manier (business, IV en portfolio) samen om de transformatie van de IV-voortbrenging te realiseren. Hierin ondersteunen wij de organisatie naar een klantgerichter, wendbare en voorspelbare organisatie, waarin we het framework Scaled Agile Framework (SAFe) als uitgangspunt nemen voor de nieuwe manier van werken. Het transformatie team rapporteert aan het senior management van de Belastingdienst.

Eisen

  • Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA
  • SAFe Design Thinking (nice to have)
  • (Target) Operating Model (nice to have)
  • Klantgericht organisatie ontwerp
  • Klantgerichte werkwijze (incl. customer journeys en service blueprinting)
  • HBO/WO werk en denkniveau

Competenties

  • Hands-on mentaliteit
  • Organisatie sensitiviteit
  • Kennis van (SAFe) Agile
  • Design Thinking (nice to have)
  • Operating Model en organisatie ontwerp
  • Kennis van klantreizen en service blueprints
  • Stakeholder management
  • Powerpoint skills
  • Team player
  • Ervaring in publieke sector / uitvoeringsorganisatie (nice to have)

Aanvullende Informatie
Levering door Yellow Friday aan de Belastingdienst geschiedt via Capgemini.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Capgemini Nederland B.V.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving

Wij zoeken een klantgerichte transformatie consultant die op een gestructureerde en proactieve wijze de transformatie van de IV voortbrenging kan faciliteren en leiden, waarbij de focus ligt op de klantgerichte werkwijze. Als consultant help je ketens en lijndirecties in de transformatie naar klantgerichte werkwijze voor de IV Voortbrenging van de Belastingdienst. Je gaat aan de slag in een team van experts en consultants met verschillende thema's en vraagstukken die de organisatie helpen in hun transformatie naar agile werken, waarbij je zowel richting geeft als ondersteunt in de implementatie en borging in de organisatie. Hier lever je in hoog tempo adviezen en producten op die de transformatie ondersteunt en zorg je ervoor dat deze op een effectieve manier geïmplementeerd worden. Je dient hierin alle organisatie onderdelen, maar bent specialist het topic van klantgerichtheid. De transformatie consultants werken nauw samen met de transformatie 'leads' (experts die de gehele coördinatie van de transformatie per keten doen), agile coaches, IV- experts en portfolio-experts en mensen uit de organisatie. Binnen de agile transformatie van de IV-Voortbrenging van de Belastingdienst (SAFe Agile) zijn we onder andere bezig met het implementeren van een klantgerichte werkwijze en het ontwerpen van organisatie-onderdelen (het ketenontwerp) die gericht zijn op klantwaarde. Zij/hij is in staat de organisatie te adviseren op diverse klantgerichte onderwerpen, zoals het klantgerichte organisatie-ontwerp, user-centric rollen en de klantgerichte werkwijze. Hierin werkt de consultant nauw samen met de klantgerichte teams die reeds bestaan binnen de Belastingdienst en (her)gebruikt producten die al bestaan in de organisatie. In het ontwerpen van de organisatie-onderdelen definiëren we o.a. de waardestromen in de ketens en vertalen deze door naar een klantgerichte trein- en teamindeling. Wij zijn op zoek naar een consultant die gespecialiseerd is klantgericht en burgergericht denken & werken. De rol die wij zoeken is iemand die kennis en ervaring heeft met klantgerichte transformaties en veranderprojecten en deze tot een succes heeft weten te brengen in vorige projecten (samen met een team). Hierin is het belangrijk dat je organisaties snel doorgrondt, het grotere doel altijd voor ogen weet te houden en proactief kansen ziet waarmee de organisatie de transformatie kan versnellen en daarmee resultaten kan boeken. Ook ben je een goede gesprekspartner voor directeuren en management en weet hen op de juiste manier mee te nemen in de verandering. Een hands-on mentaliteit en een goede organisatie sensitiviteit is hierbij essentieel, omdat je continu bezig bent met het ontwikkelen van presentaties, producten, workshops en memo's die de organisatie ondersteunt, passend bij de doelgroep.

Achtergrond opdracht

De Belastingdienst heeft op basis van een paar belangrijke rapporten (KPMG over portfoliomanagement en EY over IV Voortbrenging) een IV Verbetertraject uitgevoerd, dat nu zijn beslag krijgt in de dagelijkse realisatie zoals die wordt uitgevoerd binnen de ketens van de dienst. Daarin werken multidisciplinaire teams (van medewerkers van Business en IV) nauw samen om de Belastingdienst voor aanpassingen in de Informatie voorziening wendbaarder, voorspelbaarder en klantgerichter te maken. Sinds de start van dit jaar (2023) werken we op een integrale manier (business, IV en portfolio) samen om de transformatie van de IV-voortbrenging te realiseren. Hierin ondersteunen wij de organisatie naar een klantgerichter, wendbare en voorspelbare organisatie, waarin we het framework Scaled Agile Framework (SAFe) als uitgangspunt nemen voor de nieuwe manier van werken. Het transformatie team rapporteert aan het senior management van de Belastingdienst.

Eisen

  • Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA
  • SAFe Design Thinking (nice to have)
  • (Target) Operating Model (nice to have)
  • Klantgericht organisatie ontwerp
  • Klantgerichte werkwijze (incl. customer journeys en service blueprinting)
  • HBO/WO werk en denkniveau

Competenties

  • Hands-on mentaliteit
  • Organisatie sensitiviteit
  • Kennis van (SAFe) Agile
  • Design Thinking (nice to have)
  • Operating Model en organisatie ontwerp
  • Kennis van klantreizen en service blueprints
  • Stakeholder management
  • Powerpoint skills
  • Team player
  • Ervaring in publieke sector / uitvoeringsorganisatie (nice to have)

Aanvullende Informatie
Levering door Yellow Friday aan de Belastingdienst geschiedt via Capgemini.

De recruiter

Jimmy Mollee

YellowFriday

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center