Opdrachten

Belastingdienst Non -ICT GRC implementatie expert (zonder ICT-focus)

GRC implementatie expert (zonder ICT-focus)

Info

Functie

GRC implementatie expert (zonder ICT-focus)

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

19.01.2025 - 29.06.2025

Opdrachtnummer

220419

Sluitingsdatum

date-icon01.01.2025 clock-icon21:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving:

De Belastingdienst wil het niveau van interne beheersing verder verbeteren mede ten behoeve
van onder meer de totstandkoming van het In Control Statement (ICS). Voor de ondersteuning
hiervan is het programma Governance Risk & Compliance (verder GRC) opgezet. Het GRC programma kent twee doelen om de start van de implementatie van de GRC-applicatie in 2025
mogelijk te maken, te weten:
 * Uitvoeren van een Europese Openbare Aanbestedingstraject, en
 * Voorbereiden van de Belastingdienst op de implementatie.
Momenteel bestaat uit het programmateam nog uit zes medewerkers. Het programmateam zal
verder worden uitgebreid ter voorbereiding op de GRC-implementatie. Bij de voorbereiding op de
GRC-implementatie zal worden begonnen met de uitwerking van onderwerpen als kaders,
processen, risico's, controles, bevindingen en dashboards waarna andere onderwerpen worden
opgepakt. Voor elk onderwerp wordt een eigen werkgroep geformeerd.
Het is van belang om medewerkers op de komst van een GRC-applicatie voor te bereiden
middels opleiding / begeleiding / ondersteuning vanuit zowel inhoudelijk als ook veranderkundig
/ communicatief perspectief.
Een GRC implementatie expert heeft specifieke kennis en vaardigheden nodig om effectief te
kunnen functioneren binnen het programma GRC. GRC omvat complexe onderwerpen die te
maken hebben met organisatiebestuur, risicomanagement en naleving van wet- en regelgeving.
In jouw rol als implementatie expert help je het programma GRC bij de aanstaande
inrichting/configuratie/implementatie van de GRC-applicatie en daarmee samenhangende
complexe veranderingen. Je draagt bij aan het opstellen van een implementatieplan. Je speelt
een actieve rol bij succesvol laten slagen van de complexe veranderingen waarvoor het
programma GRC voor staat. Je houdt rekening met mogelijke (operationele, tactische en
strategische) factoren die spelen bij een gedegen inrichting/configuratie/implementatie van een
GRC-applicatie. Hierbij werk je intensief samen met het programmateam en leden van de
diverse werkgroepen.
Je begrijpt de de dilemma's die spelen in een complexe matrixorganisatie en weet voor elk
niveau de behoeften te vertalen naar de GRC-applicatie. Door je scherpe blik en heldere analyse
weet je hoe je dit moet doen. Zo draag je direct bij aan de (voorbereiding op de)
inrichting/configuratie/implementatie van GRC en til je de Belastingdienst naar een hoger
niveau.

Je hebt een scherp oog voor wat er allemaal moet gebeuren voor de inrichting/configuratie van
de GRC-applicatie. Door je hands-on instelling en het vertalen van complexe vraagstukken naar
concrete voorstellen draag je bij aan de Belastingdienst. Hiervoor zet je ook je creativiteit in.
Probleemloos onderscheid je hoofdzaken van bijzaken en stel je de juiste prioriteiten in
samenspraak met de programmamanager. Je adviseert helder en duidelijk op basis van gedegen
en inhoudelijke argumenten en weet dat ook om te zetten in concrete acties. Dankzij je
aanstekelijke enthousiasme motiveer en neem je anderen mee. Jouw focus ligt op het doel en op
de resultaten die wij als programmateam GRC gezamenlijk willen halen.

Voor de GRC-implementatie-expert ligt dan ook de nadruk op GRC gezien vanuit de business en
niet-ICT dan wel IT. De kandidaat moet ervaring hebben met meerdere implementaties van GRCoplossingen en het begeleiden van de Belastingdienst rondom onderwerpen als governance, risk
en compliance. Een GRC-implementatie-expert speelt een cruciale rol bij het waarborgen dat
processen voldoen aan de gestelde alvorens deze processen kunnen worden opgenomen in de
GRC-applicatie.
De ervaring met het concept van GRC-is gewenst; dit betreft de functionele kant van GRC, maar
niet de technische uitvoering of ontwikkeling van ICT-systemen. Het is essentieel dat de
kandidaat bekend is met de implementatie van GRC-processen en dat deze kennis en ervaring
aansluit bij de bedrijfscultuur en operationele processen van de Belastingdienst.Je hebt ruime
ervaring in het inrichten / configureren / implementeren van verschillende GRC-applicaties. Je
hebt ook kennis en ervaring ten aanzien van keten gestuurd werken binnen (uitvoerende) grote
organisaties met complexe vraagstukken en van de (rijks)overheid. 

Achtergrond opdracht:
De GRC implementatie expert maakt deel uit van het kernteam. De medewerker valt hiërarchisch
onder het afdelingshoofd IB&O, maar wordt functioneel aangestuurd door de
programmamanager GRC.

De werkzaamheden vinden thuis of op locatie (Apeldoorn, Den Haag en/of Utrecht) plaats.
  




Eisen:

Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP i.v.m de wet DBA.

-Alleen Nederlandstalige CV’s aanbieden en kandidaten moeten native Nederlands kunnen spreken.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal HBO werk en denkniveau. Dit is aantoonbaar middels
    een afgeronde HBO opleiding of minimaal 5 jaar werkervaring in de rol van de implementatie
    expert van GRC-applicaties waarbij sprake is van een belangrijke inhoudelijke component.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring in risicomanagement binnen de (semi-)publieke
    sector (rijksoverheid, ministeries, uitvoeringsorganisaties, etc.). 
  • De kandidaat heeft bewezen ervaring met de implementatie van verschillende GRC-applicaties
    en dit is duidelijk beschreven in de CV. Met voornoemde wordt gedoeld op de functionele kant
    van GRC en niet de technische uitvoering of ontwikkeling van ICT-systemen.


Wensen:


  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft het implementeren van verschillende GRC-applicaties
    vanuit de functionele kant.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met het samenwerken in omvangrijke teams 
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met de uitvoering van opdrachten binnen de (semi-)
    publieke sector (rijksoverheid, ministeries, uitvoeringsorganisaties, etc.)
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met verandermanagement en
    stakeholdermanagement.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met IV (ICT) en IV-voortbrenging

     


    Competenties:
  • Klantgerichtheid
  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken





    Aanvullende informatie

    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
    De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
    Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
    Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
    Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
    Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
    Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.




Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Belastingdienst Non -ICT

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving:

De Belastingdienst wil het niveau van interne beheersing verder verbeteren mede ten behoeve
van onder meer de totstandkoming van het In Control Statement (ICS). Voor de ondersteuning
hiervan is het programma Governance Risk & Compliance (verder GRC) opgezet. Het GRC programma kent twee doelen om de start van de implementatie van de GRC-applicatie in 2025
mogelijk te maken, te weten:
 * Uitvoeren van een Europese Openbare Aanbestedingstraject, en
 * Voorbereiden van de Belastingdienst op de implementatie.
Momenteel bestaat uit het programmateam nog uit zes medewerkers. Het programmateam zal
verder worden uitgebreid ter voorbereiding op de GRC-implementatie. Bij de voorbereiding op de
GRC-implementatie zal worden begonnen met de uitwerking van onderwerpen als kaders,
processen, risico's, controles, bevindingen en dashboards waarna andere onderwerpen worden
opgepakt. Voor elk onderwerp wordt een eigen werkgroep geformeerd.
Het is van belang om medewerkers op de komst van een GRC-applicatie voor te bereiden
middels opleiding / begeleiding / ondersteuning vanuit zowel inhoudelijk als ook veranderkundig
/ communicatief perspectief.
Een GRC implementatie expert heeft specifieke kennis en vaardigheden nodig om effectief te
kunnen functioneren binnen het programma GRC. GRC omvat complexe onderwerpen die te
maken hebben met organisatiebestuur, risicomanagement en naleving van wet- en regelgeving.
In jouw rol als implementatie expert help je het programma GRC bij de aanstaande
inrichting/configuratie/implementatie van de GRC-applicatie en daarmee samenhangende
complexe veranderingen. Je draagt bij aan het opstellen van een implementatieplan. Je speelt
een actieve rol bij succesvol laten slagen van de complexe veranderingen waarvoor het
programma GRC voor staat. Je houdt rekening met mogelijke (operationele, tactische en
strategische) factoren die spelen bij een gedegen inrichting/configuratie/implementatie van een
GRC-applicatie. Hierbij werk je intensief samen met het programmateam en leden van de
diverse werkgroepen.
Je begrijpt de de dilemma's die spelen in een complexe matrixorganisatie en weet voor elk
niveau de behoeften te vertalen naar de GRC-applicatie. Door je scherpe blik en heldere analyse
weet je hoe je dit moet doen. Zo draag je direct bij aan de (voorbereiding op de)
inrichting/configuratie/implementatie van GRC en til je de Belastingdienst naar een hoger
niveau.

Je hebt een scherp oog voor wat er allemaal moet gebeuren voor de inrichting/configuratie van
de GRC-applicatie. Door je hands-on instelling en het vertalen van complexe vraagstukken naar
concrete voorstellen draag je bij aan de Belastingdienst. Hiervoor zet je ook je creativiteit in.
Probleemloos onderscheid je hoofdzaken van bijzaken en stel je de juiste prioriteiten in
samenspraak met de programmamanager. Je adviseert helder en duidelijk op basis van gedegen
en inhoudelijke argumenten en weet dat ook om te zetten in concrete acties. Dankzij je
aanstekelijke enthousiasme motiveer en neem je anderen mee. Jouw focus ligt op het doel en op
de resultaten die wij als programmateam GRC gezamenlijk willen halen.

Voor de GRC-implementatie-expert ligt dan ook de nadruk op GRC gezien vanuit de business en
niet-ICT dan wel IT. De kandidaat moet ervaring hebben met meerdere implementaties van GRCoplossingen en het begeleiden van de Belastingdienst rondom onderwerpen als governance, risk
en compliance. Een GRC-implementatie-expert speelt een cruciale rol bij het waarborgen dat
processen voldoen aan de gestelde alvorens deze processen kunnen worden opgenomen in de
GRC-applicatie.
De ervaring met het concept van GRC-is gewenst; dit betreft de functionele kant van GRC, maar
niet de technische uitvoering of ontwikkeling van ICT-systemen. Het is essentieel dat de
kandidaat bekend is met de implementatie van GRC-processen en dat deze kennis en ervaring
aansluit bij de bedrijfscultuur en operationele processen van de Belastingdienst.Je hebt ruime
ervaring in het inrichten / configureren / implementeren van verschillende GRC-applicaties. Je
hebt ook kennis en ervaring ten aanzien van keten gestuurd werken binnen (uitvoerende) grote
organisaties met complexe vraagstukken en van de (rijks)overheid. 

Achtergrond opdracht:
De GRC implementatie expert maakt deel uit van het kernteam. De medewerker valt hiërarchisch
onder het afdelingshoofd IB&O, maar wordt functioneel aangestuurd door de
programmamanager GRC.

De werkzaamheden vinden thuis of op locatie (Apeldoorn, Den Haag en/of Utrecht) plaats.
  




Eisen:

Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP i.v.m de wet DBA.

-Alleen Nederlandstalige CV’s aanbieden en kandidaten moeten native Nederlands kunnen spreken.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal HBO werk en denkniveau. Dit is aantoonbaar middels
    een afgeronde HBO opleiding of minimaal 5 jaar werkervaring in de rol van de implementatie
    expert van GRC-applicaties waarbij sprake is van een belangrijke inhoudelijke component.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring in risicomanagement binnen de (semi-)publieke
    sector (rijksoverheid, ministeries, uitvoeringsorganisaties, etc.). 
  • De kandidaat heeft bewezen ervaring met de implementatie van verschillende GRC-applicaties
    en dit is duidelijk beschreven in de CV. Met voornoemde wordt gedoeld op de functionele kant
    van GRC en niet de technische uitvoering of ontwikkeling van ICT-systemen.


Wensen:


  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft het implementeren van verschillende GRC-applicaties
    vanuit de functionele kant.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met het samenwerken in omvangrijke teams 
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met de uitvoering van opdrachten binnen de (semi-)
    publieke sector (rijksoverheid, ministeries, uitvoeringsorganisaties, etc.)
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met verandermanagement en
    stakeholdermanagement.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met IV (ICT) en IV-voortbrenging

     


    Competenties:
  • Klantgerichtheid
  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken





    Aanvullende informatie

    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
    De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
    Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
    Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
    Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
    Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
    Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.




De recruiter

Shirley Trouwen

Between

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center