Opdrachten

Belastingdienst Non -ICT Adviseur Interne Beheersing

Adviseur Interne Beheersing

Info

Functie

Adviseur Interne Beheersing

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

10.11.2024 - 29.06.2025

Opdrachtnummer

216170

Sluitingsdatum

date-icon05.11.2024 clock-icon21:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Adviseur Interne Beheersing De Belastingdienst wil het niveau van interne beheersing verder verbeteren mede ten behoeve van het totstandkoming van het In Control Statement (ICS). Hiervoor willen we een GRC applicatie aanschaffen. Voor de uitvoering hiervan is het programma Governance Risk & Compliance (verder GRC) opgezet. Het GRC-programma kent twee doelen om de implementatie van de GRC-applicatie in 2025 mogelijk te maken, te weten:

  • Uitvoeren van een Europese Openbare Aanbestedingstraject
  • Voorbereiden van de Belastingdienst op de implementatie
  • Momenteel bestaat het programmateam uit vijf medewerkers. Het programmateam zal de komende maanden worden uitgebreid met minimaal tien medewerkers ter voorbereiding op de GRC-implementatie. Bij de voorbereiding op de GRC-implementatie zal worden begonnen met de uitwerking van onderwerpen als kaders, processen en risico's waarna andere onderwerpen worden opgepakt. Voor elk onderwerp wordt een eigen groep geformeerd. In het onderwerp processen worden de eisen en wensen aangaande procesontwerp en AO/IC-procesbeschrijvingen uitgewerkt ten behoeve van de inrichting van de GRC-applicatie. De Expert Interne Beheersing (met focus op processen) participeert in werkgroepen en draagt zorg voor inhoudelijke inbreng aangaande het onderwerp processen, doet daartoe voorstellen en werkt die samen met de andere deelnemers verder uit. Algemene omschrijving helpt medewerkers met de totstandkoming van inhoudelijke producten (bijvoorbeeld processenhuis, kaders, procedures en handleidingen) aangaande procesmanagement met als doel om helder te hebben dat processen op een eenduidige en uniforme wijze tot stand komen, beschreven zijn en raadpleegbaar zijn zodat de beheersing van risico's en compliantie aan wet- en regelgeving aantoonbaar is geborgd, vaktechnisch geweten, let op de samenhang van het onderwerp procesmanagement met andere vakgebieden en met name risicomanagement, werkt op een constructieve en verbindende manier samen. Resultaten voorbereiding en ontwikkeling:
  • totstandkoming van inhoudelijke producten aangaande de inrichting van het procesmanagement
  • heeft gevoel bij vraagstukken en gevoeligheden in relatie tot andere vakgebieden
  • implementatie en -uitvoering:
  • helpt mee met het uitdragen van de inrichting van het procesmanagement
  • heeft oog voor bestuurlijke en organisatorische gevoeligheden en vraagstukken in relatie tot procesmanagement
  • evaluatie en monitoring:
  • voorstellen voor verbetering en bijstelling producten

Kennis & vaardigheden gedegen ervaring en kennis van procesmanagement bij (semi-)publieke sector (rijksoverheid, ministeries, uitvoeringsorganisaties, etc.), vaardigheid in het helpen van medewerkers om GRC-producten op te leveren, ervaring met het oplossen van beheersingsvraagstukken samenhangende met lijn- en ketensturing, vaardigheid in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen, vaardigheid in het helpen van medewerkers om GRC-producten en -processen uit te dragen, te verduidelijken en waar nodig te verdedigen. Contacten meehelpen om draagvlak voor de ontwikkeling en implementatie van GRC-producten, werkmethoden en technieken mogelijk te maken, meehelpen om binnen en buiten het GRC-programma belangentegenstellingen aangaande GRC-onderwerpen te overbruggen


Eisen

  • Kandidaat heeft WO werk en denkniveau. Dit is aantoonbaar middels een afgeronde WO opleiding of minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het vakgebied procesmanagement.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen de (semi-) en of publieke sector.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het schrijven van kaders en procedures aangaande het procesmanagement.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met ICS, en/of risicomanagement en/of interne beheersing.

Wensen

  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met zowel programma's als projecten.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met procesmanagement dan wel financieel administratieve organisaties en interne beheersing.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met de uitvoering van opdrachten binnen de (semi-) en/of publieke sector.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met veranderingstrajecten.

Competenties

  • 4 Conceptuele flexibiliteit
  • Doorzettingsvermogen
  • 4 Initiatief
  • 4 Inlevingsvermogen
  • 4 Samenwerken

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Belastingdienst Non -ICT

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Adviseur Interne Beheersing De Belastingdienst wil het niveau van interne beheersing verder verbeteren mede ten behoeve van het totstandkoming van het In Control Statement (ICS). Hiervoor willen we een GRC applicatie aanschaffen. Voor de uitvoering hiervan is het programma Governance Risk & Compliance (verder GRC) opgezet. Het GRC-programma kent twee doelen om de implementatie van de GRC-applicatie in 2025 mogelijk te maken, te weten:

  • Uitvoeren van een Europese Openbare Aanbestedingstraject
  • Voorbereiden van de Belastingdienst op de implementatie
  • Momenteel bestaat het programmateam uit vijf medewerkers. Het programmateam zal de komende maanden worden uitgebreid met minimaal tien medewerkers ter voorbereiding op de GRC-implementatie. Bij de voorbereiding op de GRC-implementatie zal worden begonnen met de uitwerking van onderwerpen als kaders, processen en risico's waarna andere onderwerpen worden opgepakt. Voor elk onderwerp wordt een eigen groep geformeerd. In het onderwerp processen worden de eisen en wensen aangaande procesontwerp en AO/IC-procesbeschrijvingen uitgewerkt ten behoeve van de inrichting van de GRC-applicatie. De Expert Interne Beheersing (met focus op processen) participeert in werkgroepen en draagt zorg voor inhoudelijke inbreng aangaande het onderwerp processen, doet daartoe voorstellen en werkt die samen met de andere deelnemers verder uit. Algemene omschrijving helpt medewerkers met de totstandkoming van inhoudelijke producten (bijvoorbeeld processenhuis, kaders, procedures en handleidingen) aangaande procesmanagement met als doel om helder te hebben dat processen op een eenduidige en uniforme wijze tot stand komen, beschreven zijn en raadpleegbaar zijn zodat de beheersing van risico's en compliantie aan wet- en regelgeving aantoonbaar is geborgd, vaktechnisch geweten, let op de samenhang van het onderwerp procesmanagement met andere vakgebieden en met name risicomanagement, werkt op een constructieve en verbindende manier samen. Resultaten voorbereiding en ontwikkeling:
  • totstandkoming van inhoudelijke producten aangaande de inrichting van het procesmanagement
  • heeft gevoel bij vraagstukken en gevoeligheden in relatie tot andere vakgebieden
  • implementatie en -uitvoering:
  • helpt mee met het uitdragen van de inrichting van het procesmanagement
  • heeft oog voor bestuurlijke en organisatorische gevoeligheden en vraagstukken in relatie tot procesmanagement
  • evaluatie en monitoring:
  • voorstellen voor verbetering en bijstelling producten

Kennis & vaardigheden gedegen ervaring en kennis van procesmanagement bij (semi-)publieke sector (rijksoverheid, ministeries, uitvoeringsorganisaties, etc.), vaardigheid in het helpen van medewerkers om GRC-producten op te leveren, ervaring met het oplossen van beheersingsvraagstukken samenhangende met lijn- en ketensturing, vaardigheid in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen, vaardigheid in het helpen van medewerkers om GRC-producten en -processen uit te dragen, te verduidelijken en waar nodig te verdedigen. Contacten meehelpen om draagvlak voor de ontwikkeling en implementatie van GRC-producten, werkmethoden en technieken mogelijk te maken, meehelpen om binnen en buiten het GRC-programma belangentegenstellingen aangaande GRC-onderwerpen te overbruggen


Eisen

  • Kandidaat heeft WO werk en denkniveau. Dit is aantoonbaar middels een afgeronde WO opleiding of minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het vakgebied procesmanagement.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen de (semi-) en of publieke sector.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het schrijven van kaders en procedures aangaande het procesmanagement.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met ICS, en/of risicomanagement en/of interne beheersing.

Wensen

  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met zowel programma's als projecten.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met procesmanagement dan wel financieel administratieve organisaties en interne beheersing.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met de uitvoering van opdrachten binnen de (semi-) en/of publieke sector.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met veranderingstrajecten.

Competenties

  • 4 Conceptuele flexibiliteit
  • Doorzettingsvermogen
  • 4 Initiatief
  • 4 Inlevingsvermogen
  • 4 Samenwerken

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Shirley Trouwen

Between

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Privacy Preference Center